Mario Garcia. Foto: Arjan Bonte/WoodWing

Det haster å komme på iPad

LONDON (Journalisten): Redaktørene i papirutgavene må lede an, mener anerkjent avisdesigner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Om få år kommer mediebransjen til å hente 20–35 prosent av inntektene sine fra nettavlene, mener Florida-baserte Mario Garcia, og mener altså iPad og tilsvarende plattformer. Han har 40 års fartstid i bransjen, og har jobbet med å redesigne aviser i over 30 av dem. På merittlisten står aviser som The Wall Street Journal og Die Zeit.

Garcia trekker fram iPads voldsomme salgssuksess. Siden starten av april skal Apple ha solgt over tre millioner av den.

Steve Jobs’ annonsering av iPad 27. januar i år var ifølge Garcia en like viktig milepæl i avishistorien som innføring av farge og overgangen fra blysats til offset.

– Jeg reiser verden rundt, og overalt snakkes det om tavlene er fremtidens medium. Jeg sier ikke at trykte avisene dør, men papiravisene og tavlene vil ha ulike roller. Tavla blir ditt personlige underholdningssenter, den vil inneholde nyheter, bladene dine, bøkene dine, musikken din, bildene dine og videoene dine – og på den måten er den uslåelig.

Dinosaur

De som er tidlig ute med å lansere en utgave for iPad og andre fremtidige tavler, surfebrett eller nettbrett, etter hva man foretrekker, vil kanskje ikke se resultatet av investeringen med en gang. Men Garcia mener papirutgaven vil bli oppfattet som mer gammeldags og mindre oppdatert dersom man ikke satser på tavlene.

– Du vil bli sett på litt som en dinosaur.

Tidsperspektivet hans, med det amerikanske markedet som utgangspunkt, er tolv måneder.

– Tavleutgaven er papiravisens bror eller søster, den gir hver historie lengre bein. Jeg mener, en historie som kan danse, en historie som kan synge. Det er det som er så flott.

Annonsene er viktig

– Hva er fallgruvene når man lager sin første tavleutgave?

– To ting: Først av alt må man ikke være for ambisiøs og forsøke å gjøre for mye på en gang. Trekk ut essensen av produktet ditt: Finn det redaksjonelle DNA-et til avisen, og rendyrk dette i tavleutgaven. Du må for all del ikke kopiere papirutgaven.

– Den andre tabben man kan gjøre er å glemme å ta med annonseavdelingen fra dag én. Annonsene i tavleutgaven er en viktig del av brukernes opplevelse av produktet, sier Garcia og understreker at vi snakker om interaktive annonser som, gjort riktig, ikke blir oppfattet som støy.

Han anbefaler også at man ikke klorer seg fast til den første versjonen av tavleutgaven, men går inn i prosessen med tanke på å komme seg raskt på tavleplattformen, og heller videreutvikle satsingen fortløpende.

Morsmelk

– Hvilken avdeling i avisen bør ha ansvaret for å lage iPadutgaven?

– Papirutgaven er morsmelken til tavleutgaven. Tavleutgaven bør være ansvaret til redaktørene i papirutgaven, og det er viktig at disse redaktørene omfavner den. De må avgjøre hvilke saker som skal til nettutgaven, og hva som skal på tavlene. Vi snakker om to forskjellige plattformer, tavlene er ikke oppdatert hele tiden.

Garcia er overbevist om at det organisatoriske skillet mellom papir og nettutgavene snart forsvinner, og historiefortellingen vil bli det sentrale. Han sammenligner det med å lage mat på en restaurant, det er kun ett kjøkken, men maten serveres i ulike porsjoner og beholdere.

– Er det ikke en fare for at avisredaktørene slenger ut hele papirutgaven på tavlene?

– Absolutt! Du må ikke kopiere papirutgaven, for tavleutgaven er ingen avis. Og husk: Leserne dine er ikke nødvendigvis nordmenn som bor i Oslo. Er du bosatt i New York, kjøper du jo ikke en norsk avis for å lese en historie om Obama – så sant du ikke kan lese den med en norsk vri.

Garcia vil altså ikke legge inn nyhetstelegrammer og kjappe nyhetssaker på tavlene.

– Dette er for lengre saker, gode bilder og videoer. Det er et avslappende media du skal kunne lese etter at du har tatt av deg skoene. Flyulykkene leser du om i en nettleser.

Flott for eldre

– Er tavlene primært for ungdom som aldri har hatt noe forhold til papirutgavene?

– Nei absolutt ikke. iPad er jo den første datamaskinen mange eldre har som de klarer å betjene. Den har fire knapper og er svært enkel å bruke.

Garcia mener tavlene appellerer til alle aldersgrupper, og at de kan revitalisere papirutgavene. Han bruker en 22-åring som aldri har lest papirutgaven til en avis som eksempel. Tavleutgaven er en langt mer effektiv måte å selge merkevaren redaksjonene har. Det man leser i en nettutgave har man bare lest på nettet, mens det man leser i en tavleutgave er man mer bevisste på hvor man har lest.

– The brand will be resurrected for a younger generation.

Journalisten møtte Mario Garcia i London på et seminar i regi av Woodwing, som også lager publiseringsverktøy for iPad.

Powered by Labrador CMS