Foto: Gary Kramer, Wikimedia Commons
Ulvestrid i Oppland
NRK viste video Gudbrandsdølen Dagningen lastet til YouTube. GD forlanger 10.000 kroner, hvem har rett?
Gudbrandsdølen Dagningen fikk midt i oktober film av en ulv som streifet i Ringebu fra en leser. Avisa ville publisere den på egen nettside, men spilleren håndterte videoen dårlig. Derfor valgte GD å publisere opptaket på YouTube og så embedde det i sin egen nettsak.
Krever erstatning
Der oppdaget NRK Hedmark Oppland nyheten. Ifølge korrespondanse mellom GD og NRK Journalisten har fått se, valgte NRK å embedde ulvevideoen i sin nyhetsnotis, slik også Gudbrandsdølen Dagningen hadde gjort mulig ved ikke aktivt å slå av denne funksjonen i YouTube.
GD protesterte og krevde et honorar på 10.000 kroner for bruk av videoen de selv hadde kjøpt av leseren. NRK avviser kravet fordi det var åpnet for embedding, men har endret notisen slik at den nå lenker til YouTube.
I korrespondansen hevder GD at det er uakseptabelt å embedde andres videoer fra Facebook uten å spørre om lov, mens NRK framholder at den som legger til rette for slik innholdsdeling, ikke kan kreve erstatning i ettertid.
Distriktsredaktør Inger Johanne Solli sier til Journalisten at videoen dukket opp ved søk på «ulv» og «Ringebu». Siden den ikke hadde sperrer, valgte journalisten å embedde den korte filmen.
Tviler
Lektor Gisle Hannemyr ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, tviler på at det NRK har gjort, griper inn i noens opphavsrett:
– Embed-kode, i praksis en hyperlenke, er ikke en kopi av verket. Ved å legge denne koden på egne sider skjer heller ingen framføring, den skjer i nettleseren når noen besøker NRKs sider, skriver han i en epost til Journalisten.
Hannemyr understreker at han ikke er jurist. Slik han forstår situasjonen, er ikke opphavsretten på dette området rettslig prøvet.
– Min personlige mening er at en praksis med embedding ikke er et inngrep i opphavsretten slik dagens lov er formulert. Det kan imidlertid være i konflikt med andre ting enn opphavsrett, som markedsføringslovens bestemmelser om «god markedsføringsskikk» (§ 2) eller «urimelig utnyttelse av en annens arbeid» (§ 30).
Hannemyr har skrevet om en beslektet problemstilling her.
Kom med innspill!
Gudbrandsdølen Dagningen viser i diskusjonen til Journalistens artikkel om bruk av andres YouTube-opplastninger fra to år tilbake. Den tok utgangspunkt i problemet som oppstår når noen uten lov legger andres innhold på YouTube, og er tilsynelatende ikke helt parallell.
Blant leserne våre er det flere som kjenner jussen rundt opphavsrett og embedding bedre enn redaksjonen i Journalisten. Vi håper dere vil bidra med innspill i nettdebatten!