E 24 har satt søkelys på skjult markedsføring i bloggosfæren.
Økonominettstedet omtalte 18. november hvordan Cappelen Damm ble kontaktet av Caroline Berg Eriksen, kvinnen bak en av Norges mest leste blogger, Fotballfrue.no. Berg Eriksen lurte på om forlaget ville at hun skulle omtale og anbefale en bok på siden sin.
Lovstridig
I Bergs egen prisliste oppgir hun at eget blogginnlegg med lenke, omtale og video av produktet koster 7.500 kroner, eget blogginnlegg med omtale og bilde 4.500 og tilfeldig omtale i blogginnlegg 3.000 kroner.
Cappelen Damm har sett seg lei på denne typen skjult markedsføring.
– Flere andre forlag benytter seg i dag av tilsvarende avtaler med norske bloggere, sier forlagets Ingunn Lindborg til E 24.
Forbrukerombudet omtaler denne typen markedsføring som i strid med markedsføringsloven.
I kjølvannet av avsløringen har E 24 også satt søkelys på Nettavisens avtaler med de mest populære bloggerne i Norge.
– I skrivende stund jobber jeg som journalist hos side2.no. I tillegg tjener jeg godt på bloggen, skriver fotballfrue Berg Eriksen om seg selv på bloggen sin.
Nettavisen har inngått kommersielle avtaler med flere bloggere. (Vi kom i skade for å hevde at det også gjelder Norges mest leste blogger Voe. Journalisten beklager feilen, red.anm.)
– Prøver å ta meg
Linnea, som står bak bloggen ”Alt du vet er feil” ble for et par dager siden kontaktet av E 24 som ville sjekke avtalen hun har med Nettavisen. I tillegg til å nekte å uttale seg, slår Linnea kraftig tilbake på egen blogg, der tonen som regel er krass:
– Det er klart jeg har den jævla kontrakten, jeg har bare ikke lyst til å dele den med de skitne journalistfingrene dine så du kan klistre den utover den stygge avisen din!!!, skriver hun om at E 24 ønsker å få se avtalen hun har med Nettavisen.
– E24 prøver å ta meg. Ring så mye dere vil, jeg har ikke gjort noe galt. Jeg er faen ikke født i går, og selv hvor mye dere prøver å grave med den jævla journalistspaden deres, kommer jeg ikke til å sladre på noen heller. At Norges største økonomi-nettavis oppfører seg som fuckings «Se og Hør» gjør meg bare jævlig flau, og framfor å grave i meg, hadde jeg heller dratt hjem og gravd meg selv ned i hagen, skriver hun.
– Fuck off
”Alt du vet er feil”-grunnleggeren har for øvrig følgende å si om den skjulte markedsføringen som florerer blant rosabloggerne:
– Så lenge jeg tjener mine skarve tusenlapper på bannerne på siden, i stedet for å skrive om produkter – er jeg egentlig fornøyd, jeg. Jeg tror faktisk at jeg heller ville ha solgt meg selv på gaten framfor å «anbefale» en ansiktskrem fra Glo Minerals. Jeg bruker First Price bodylotion i ansiktet hver dag, og har aldri hatt så ren hud, så bare fuck off. Ikke send meg flere mail.
– Forpliktelse
Tommy Brakstad har dekket bloggsaken for E 24. Han forteller at det har pøst på med sinte eposter og kritikk i sosiale medier. Mange av dem stammer tilsynelatende fra rosabloggernes entusiastiske leserskare.
Samtidig får E 24 ros fra lesere som er forbauset over bloggernes praksis.
– Det er sikkert slik at mange bloggere ikke kjenner forbudet mot å ta betalt for å omtale produkter, uten samtidig å markere at omtalen er reklame. Men når man starter næringsvirksomhet slik flere bloggere har gjort, følger det også en forpliktelse til å kjenne reglene, sier Brakstad til Journalisten.
Han understreker at hensikten ikke er å henge ut enkeltbloggere, men å sette søkelys på det som kan være ulovlig markedsføring og redaksjonelt tvilsom praksis.
(Feil opplysning om bloggeren Voes forhold til Nettavisen er rettet i denne artikkelen.)