NTB og Scanpix fusjonerer, men fortsetter som separate merkenavn.
Slår seg sammen
Norsk Telegrambyrå AS og Scanpix Norge AS fusjonerer til ett selskap.
NTB kjøpte i fjor sommer Schibsteds eierandel i Scanpix. NTB eier dermed fotobyrået ett hundre prosent.
– Allerede tidlig i fjor høst startet vi arbeidet med å slå de to selskapenes organisasjoner sammen, og de fleste lederposisjonene i den sammenslåtte organisasjonen har vært på plass i flere måneder. En formell sammenslåing av selskapene er derfor en naturlig forlengelse av disse prosessene, sier sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Pål Bjerketvedt.
To sterke merkenavn
Han understreker at både NTB-navnet og Scanpix lever videre side om side.
– NTB og Scanpix er to meget sterke merkenavn, som vi selvsagt skal bevare og ytterligere styrke, sier Bjerketvedt i en pressemelding.
Det sammenslåtte selskapet vil få cirka 140 ansatte. Flere funksjoner er allerede slått sammen, og det jobbes nå med fysisk samlokalisering for de to selskapene, som holder til i hver sin etasje i VG-huset i Akersgata.
God økonomisk utvikling
Etter oppkjøp og sterk vekst de siste to årene er den økonomiske utviklingen i NTB-gruppen meget tilfredsstillende. Selskapene har hatt en god økonomisk utvikling i 2010, med en resultatmargin (EBITDA) på ni-ti prosent for alle virksomhetene samlet.
– I 2011 vil marginene øke ytterligere, sier Pål Bjerketvedt.