Bjørgulv Braanen, redaktør i Klassekampen. Foto: Maria Vorraa
Klassekampen er opplagsvinner
Nisjeavisene fortsetter fremgangen.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Klassekampen er den store opplagsvinneren med en økning på 1125 eksemplarer. Netto opplag for 2010 er på 14.390 eksemplarer.
– Fremgangen er helt fantastisk, sier ansvarlig redaktør Bjørgulv Braanen.
Braanen tror noe av hemmeligheten er at avisen er god på markedsføring.
– Vi har markedsført med tilbud som tre uker med gratis avis. Men vi jobber selvfølgelig hele tiden med å forbedre produktet. Det er også en fordel at vi er en abonnementsavis.
Nisjeavisene på topp
Blant opplagsvinnerne er det flest nisjeaviser. Dagens Næringsliv har hatt en fremgang med 931 eksemplarer. Morgenbladet, Dag og Tid, Klar Tale og Utrop har også hatt en økning i opplagstall. Braanen mener fordelen til nisjeavisene er at de har en klar identitet.
– Folk er så mye på nett at de føler de har lest alt. Derfor må du levere noe de ikke får noen andre steder.
Klassekampen vil fortsette fremgangen ved å hele tiden være et hode foran.
– Man må være innovativ og fortsette å utvikle produktet.
Aviser med pressestøtte
Andre aviser med pressestøtte har hatt en tilbakegang i opplagstallene. Dagsavisen og Vårt Land har hatt en tilbakegang på 2318 og 776 eksemplarer. Rogalands Avis og Bergensavisen har også hatt tilbakegang.
| 2009 | 2010 | endring |
Dagsavisen | 28 337 | 26 019 | -2 318 |
Vårt Land | 25 557 | 24 781 | -776 |
Morgenbladet | 22 888 | 23 637 | 749 |
Klassekampen | 13 265 | 14 390 | 1 125 |
Nationen | 14 514 | 13 642 | -872 |