Konsernjef Rolv Erik Ryssdal. Foto: Birgit Dannenberg
Økte annonseinntekter sikret rekordkvartalstall
Schibsted leverte et resultat på 447 millioner kroner i første kvartal i år.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det melder selskapet i en børsmelding fredag formiddag. Resultatet er opp syv prosent fra samme periode i fjor, da resultatet var på 418 millioner kroner før skatt og avskrivninger.
Beste førstekvartal
Driftsinntektene til selskapet økte med nesten 240 millioner fra samme periode i fjor. Driftsmarginen i selskapet endte på 13 prosent.
– Jeg er godt fornøyd med at Schibsted Media Group for syvende gang på rad kan legge fram et kvartalsresultat med fremgang sammenlignet med samme periode året før, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.
– Vi har aldri før levert et så godt resultat i første kvartal.
Annonseinntekter
Annonseinntektene steg med 14 prosent fra samme periode i fjor.
– I kvartalet vi har lagt bak oss har vi hatt noe drahjelp fra annonsemarkedene, men fremgangen kommer ikke minst på grunn av godt arbeid med produktutvikling og styrkede markedsposisjoner innenfor Online rubrikk og store deler av Mediehusvirksomheten, mener Ryssdal.
– Som forventet
Medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities er positiv til Schibsteds resultat.
– I sum er dette selskapet som forventet. Vi hadde ventet en økning i samlede inntekter på syv prosent.
– Når det gjelder reklameinntektene ventet vi at de skulle øke med mellom 12 og 15 prosent.