Bjørn G. Sæbø ser optimistisk på det å få inn kapitalsterke eiere. Foto: Jan Inge Haga
Alene i verden
STAVANGER (Journalisten): Fra 1. desember er Rogalands Avis overlatt til seg selv.
A-pressen ønsket ikke lenger å satse på den 112 år gamle, tidligere Arbeiderparti-avisa. Midt i november ble konsernet enig med de to topplederne, administrerende direktør Raymond Lind og sjefredaktør Bjørn G. Sæbø, om at de skulle overta samtlige aksjer i egen avis. Lind og Sæbø etablerte derfor eierselskapet Tanke Media.
Skjermer staben
43 årsverk, derav 27 i redaksjonen, tynger regnskapene for en avis med under 10.000 i opplag. Men det er ikke her RA går løs med sparekniven. Konkurransen med Aftenbladet krever mannskap.
- Jeg kan ikke gi noen garanti på sikt, men utgangspunktet er at vi ikke starter med å kutte i staben. Det er plenty andre ting å kutte, sier Sæbø.
Sparer
RA-ledelsen ser for seg at bedriften kan spare en god del penger ved å hente hjem tjenester som A-pressen har tatt seg godt betalt for. RA satser på egen it-drift, mens den redaksjonelle sideproduksjonen tilbakeføres fra sentraldesken i Oppland Arbeiderblad. A-pressen skal imidlertid fortsette å drifte RAs nettutgave.
Forslaget om å gjenoppta dekningen av Sandnes begrunner Sæbø slik:
- Sandnes har 70.000 innbyggere, er Norges åttende største by og vokser mest av alle. Folk der har sagt at de savner oss.
Hemmelig
Ifølge Sæbø er RAs egenkapital forsvarlig og likviditeten god.
- Vi kan drive i et par år med dagens nivå, sier han, uten å gi noen nærmere forklaring på hvordan økonomien har styrket seg så radikalt siden i sommer.
Sæbø har forpliktet seg til å ikke røpe detaljer i avtalen med A-pressen, noe han ikke legger skjul på at han er lite komfortabel med.
Redaktøren ser opp mot bokhyllene på kontoret. Der troner en byste av den gamle arbeiderpioneren Marcus Thrane.
- Vi er en gammel arbeideravis og tuller ikke med røttene våre. Men RA var den første i A-pressen som tok et oppgjør med partibindingen.
Skuffet
Sæbø er skuffet over at de strategiske sonderingene med Dagbladet ikke førte fram.
- Vi var godt i gang, men det strandet på intern uenighet i Dagbladet. Modellen vi diskuterte, med RA som en Stavanger-utgave av Dagbladet, ville vært en nyvinning i Norge.
Jæren Avis og RA fant ikke gode nok løsninger når det gjaldt navnevalg, utgivelsesfrekvens og trykketid for papirutgaven.
- Ja, vi vurderte muligheter sammen med A-pressen og RA, bekrefter Ivar Rusdal, administrerende direktør i Jæren Avis. Konsernet gir blant annet ut Sandnesposten.
- Det viktigste for oss er at RA er en litt annen type avis enn de typiske lokalavisene vi driver. Men RA er alltid velkommen til å diskutere om vi kan samordne ulike typer administrative tjenester.
Frekvens
- Hvilken framtid ser du for RA?
- Skulle jeg gi dem et råd, så måtte det være i enda sterkere grad enn hittil å tenke lokalavis for Stavanger. De er allerede dyktige lokalt, ikke minst når det gjelder den politiske dekningen. Der er de fullt på høyde med Aftenbladet. Dessuten bør RA vurdere om det er riktig å fortsette med sekspapirutgivelser i uka.
Sæbø slår fast at det ikke er aktuelt å gå ned fra dagens seks utgivelser i uka. Det ville svekket RA i konkurransen med Aftenbladet. Navneskifte kommer heller ikke på tale. Men ledelsen ønsker å forlate dagens Rogalands Avis-logo, som ble innført i 1998, og gjeninnføre RA som avishode.