Sjefredaktør i Dagbladet John Arne Markussen og nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord. Foto:Kathrine Geard
SAS løfter Dagbladet
Knepper innpå løssalgskonkurrent VG.
Mens VG mistet nesten 22.000 eksemplarer i opplag i fjor, 9,3 prosent, økte Dagbladet i fjor opplaget med 859 eksemplarer fra 2010. Det er første gang siden 1998 at avisen øker opplaget.
Sjefredaktør John Arne Markussen var en av medielederne flere journalister ville snakke med etter at opplagstallene ble lagt fram av Mediebedriftenes Landsforening torsdag.
Trend snudd
– Dette har vi klart å snu ved å tydeliggjøre strategien vår med nyheter, sport og underholdning. Vi har også differensiert magasin og avis. Tallene viser at leserne liker den daglige pakka vi leverer, sier Markussen.
Han viser til at avisa nå har snudd trenden med å miste opptil ni prosent av opplaget årlig siden 2005.
– Men jeg tror ikke papir nå vil begynne å vokse.
– Viser tallene at dere har nådd et grunnfjell?
– Vi hører mye om grunnfjellet, men vi skal slåss med nebb og klør videre, sier sjefredaktøren, og legger til:
– Inngangen på dette året er også bra. Det kan du sitere meg på.
Flere aviser til SAS
– Hvor stor andel av opplagsveksten skyldes bulksalg?
– Det er særlig våre konkurrenter som snakker om dette, men vi har hatt SAS-avtalen i mange år. De tar ut flere aviser enn tidligere, men Aftenposten og Dagens Næringsliv har også en SAS-avtale.
Markussen vil ikke si noe om hvilken rabatt SAS får på avisene de kjøper inn til sine kunder annet enn at marginen på disse avisene er lavere enn på løssalg. Han legger til at avisa har fått godkjent opplaget i henhold til opplagskontrollens regler.
– Det er en viktig avtale. Men vi tar markedsandeler fra VG uavhengig av denne avtalen.
Motiverende konkurrent
Dagblad-sjefen sier at det er fantastisk at de nærmer seg konkurrenten med nesten 23.000 eksemplarer. Men han legger til at Dagbladet fortsatt er utfordreren.
– Vi skal fortsette å slå nedenfra. Det er motiverende å ha VG som konkurrent.