Kjersti Sortland blir ny sjefredaktør i Budstikka. Foto: Janne Møller-Hansen, VG
Kjersti Sortland blir ny sjefredaktør i Budstikka. Foto: Janne Møller-Hansen, VG

Kjersti Sortland ny Budstikka-redaktør

Forlater VG med vedmod etter 22 år for å lede sin egen lokalavis.

Kjersti Sortland (44) har jobbet like lenge i VG som hennes forgjenger i Budstikka, Andreas Gjølme, har sittet i redaktørstolen. Gjølme går over i annen redaktørstilling i Budstikka når Sortland starter i sin nye jobb 1. juni.

Sortland har ikke latt seg skremme av kravet fra en gruppe større aksjonærer i Budstikka Media om å stanse ansettelsen av ny sjefredaktør og innføre enledermodell i selskapet. Dette forslaget kan komme opp på generalforsamlingen 15. april.

– Jeg har forholdt meg til at et enstemmig styre har ansatt meg og at hele organisasjonen ønsker seg en sjefredaktør. På bakgrunn av det har jeg tatt min avgjørelse, sier Sortland til Journalisten.

Bred bakgrunn

Hun kommer fra stilling som digital prosjektleder i VG, der hun fra 1991 har jobbet som journalist, reportasjeleder, nyhetssjef, avdelingsleder for nyhetsavdelingen og konstituert redaktør for VG Helg. I studietiden i Stavanger og Bergen jobbet Sortland, som opprinnelig er fra Bømlo, som vikar og tilkallingsvikar i Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Bergensavisen.

– Jeg har jobbet mye med harde nyheter og newsfeature i VG. Det er selvfølgelig ikke uten vedmod jeg forlater en så fantastisk bedrift etter 22 år. Det sier mye at reaksjonen til min nåværende sjef, Torry Pedersen, var “Så kult, Kjersti”. Han gir slipp på meg etter tre måneder, selv om jeg egentlig har en oppsigelsestid på seks.

– Spennende leder

Styreleder i Budstikka, Kaare Frydenberg, har ikke latt seg presse av opprørske aksjonærer og uttrykker stor tilfredshet med nyrekrutteringen.

– Kjersti Sortland har en bred erfaringsbakgrunn, både fra den journalistiske og skrivende siden, samt fra det området som for alle mediebedrifter nå står i fokus: utvikling av stoff og forretningsmodeller på de digitale plattformene. Legger vi til det at hun også har ledererfaring fra Norges største mediehus, og at hun som innbygger i Bærum kjenner Budstikkas markedsområde godt, våger jeg å slå fast at vi har sikret oss en dyktig og spennende leder for utviklingen av mediehuset i årene framover.

Engasjert seg i sport

Sortland forteller at hun har bodd i Bærum i 17,5 år.

– Jeg bor på Snarøya, der bussen snur. Her er jeg blitt voksen selv og sett barna mine vokse opp. Jeg har blant annet engasjert meg i Snarøya Sportsklubb og Stabæk Fotball. Nå gleder jeg meg veldig til å overta den redaksjonelle ledelsen av et spennende mediehus.

Hun viser til at Budstikka har en sterk posisjon i lokalmiljøet og en inspirerende målgruppe.

– Vi vet at innbyggerne i Asker og Bærum er kunnskapsrike og positivt orienterte mot alt som er nytt. Sammen med alle ansatte i Budstikka ser jeg fram til å skape relevant og godt innhold for disse brukerne. Uansett hvilken plattform de ønsker å treffe oss på. Jeg håper også å kunne bidra til å ta journalistiske grep som kan overraske leserne.

Vil satse digitalt

Den nye Budstikka-redaktøren peker på at hele mediebransjen er i endring og at mobilen nå er den viktigste kilden til nyhetsoppdatering for mange.

– Vi strever alle med å finne fram til digitale foretningsmodeller, noe jeg har jobbet med i VG. De tradisjonelle mediene har ikke lenger enerett på å distribuere nyhetsinnhold. Nyheter spres via sosiale medier, nærmest med lysets hastighet. Jeg vil jobbe målrettet for at Budstikka skal lykkes med å være den største og beste leverandør av nyheter, meninger og markedsplass i sitt kjerneområde, også digitalt.

Klubben godt fornøyd

Kine Thorsen, leder av redaksjonsklubben i Budstikka, sier at de ansatte i redaksjonen er glade og fornøyde med ansettelsen av Sortland.

– Hun har vært på besøk i dag og gjorde et kjempegodt inntrykk. Hun viste et tydelig fokus på det journalistiske, og det er vi selvsagt tilfreds med. Det er også positivt at vi får en sjefredaktør med digital kompetanse.