SELGER: Dag Rognlien Stenberg og kona Linn Cecilie Merckoll selger gratisaviser til Hamar Media. Foto: Birgit Dannenberg
Gründer selger gratisavis
Hamar Media går i konkurranse med egen eier på Romerike.
Hamar Media (HM) kjøper ut avisgründer Dag Rognlien Stenberg fra Avisdrift Romerike. Kjøpesummen er partene enige om å holde hemmelig fra offentligheten.
Ekspansjon
Handelen betyr at HM tar kontroll over gratisavisen Romeriksposten, som ifølge utgiver når 116.000 romerikinger i Skedsmo, Lørenskog og Ullensaker hver onsdag.
– Hamar Media er en mangeslungen bedrift med distribusjon, trykkeri og reklame. Det er interessant å utvide markedet og området til selskapet. Og å styrke posisjonen, sier styreleder Marit Gilleberg hos kjøperen.
Stenberg, som for to år siden solgte gratisavisene Askeravisen og Bærumsavisen til Budstikka, skal bli med videre i selskapet som daglig leder.
Konkurrerer med eier
Årets oppkjøp innebærer at Hamar Media går i konkurranse med sin største eier. Det er Amedia som sitter på knapt 22 prosent av aksjene.
Mediekonsernets nest største avis, Romerikes Blad (RB), har møtt konkurransen fra Avisdrift Romerike med å gi ut egne gratisaviser.
Da Journalisten skrev om gratisaviskrigen i fjor var ansvarlig redaktør Thor Woje i RB klar i sin dom over konkurrentens strategi:
– Disse gratisavisene er startet utelukkende for å melke markedet for så å bli solgt videre. De har ingen publisistisk bakgrunn, sa Woje.
– Ikke riktig bruk
Konstituert konsernsjef Glenn Veiby i Amedia sier oppkjøpet ikke forandrer konkurransesituasjonen på Romerike.
– Men som aksjonær i Hamar Media syns jeg ikke det er riktig bruk av selskapets penger. Vi forholder oss til at styret og ledelsen har en annen oppfatning.
Vil drive videre
Styrelederen i Hamar Media sier de har til hensikt å drive selskapene videre. Gilleberg sier oppkjøpet hjelper medieselskapet i å utnytte kapasiteten mer effektivt.
– Også er det interessant å komme nærmere det befolkningstette Oslo-området. Vi driver også med radio og reklameproduksjon og har et ønske om å posisjonere oss tydeligere.
– Hvordan ser du på å gå i konkurranse med deres største eier?
– Det hadde vi en diskusjon. Det er et litt krevende eierskap her, og det har vært sånn i mange år. Vi konkurrerer når vi gjør det, og samarbeider når vi gjør det.
Gilleberg legger til at tidligere A-pressen har ønsket å kjøpe seg opp i mange år, men at lokale eiere har hindret dette.
– Eierne har bevisst på det. De er også veldig opptatt av sysselsetting i egen region.
Dag Rognlien Stenberg er utenlands og har ikke besvart Journalistens henvendelser.