Solgte forsida til bilforhandler

En Mercedes-Benz møtte leserne av Haugesunds Avis (HA) onsdag.

Leserne fikk seg sannsynligvis en overraskelse da de så eller plukket opp HA onsdag. Der pryder nemlig en bilannonse hele forsiden. Trykket med avisens logo og en svart linje øverst med teksten «Annonse» i venstre hjørne.

– Pulsen til en ny generasjon. Nye A-klasse, står det på forsida.

Den ordinære forsiden kommer først på side tre.

Valuta

Det er bilforhandler Nils Wathne Auto AS som har kjøpt de to første og to siste sidene i avisen. Daglig leder Paul Wathne sier selskapets 55-årsjubileum var en fin anledning til å være med på et nytt annonseformat.

– Vi bruker normalt ikke penger på aviser. Men når vi fikk denne anledningen rekende på en fjøl var det en bra måte å gjøre det på, sier Wathne. 

Han vil ikke ut med hvor mye penger forhandleren måtte betale for å pryde forsiden til avisen som i fjor hadde et opplag på rundt 26.000 eksemplarer.

– Dette er en del av en pakke så det kommer mer senere. Men det er jo ikke gratis. 

– Hva syns du om eksponeringen dere har fått?

– Vi har fått valuta for pengene, tror vi. NRK har blant annet vært her i dag.

Pilot

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Jan Tore. Hamnøy i HA sier avisen har latt seg inspirere av annonseformater i finske Helsingin Sanomat og islandske Morgunbladid.

– Vi bestemte oss for å teste ut dette i HA sammen med en lokal annonsør. Rett og slett for å bryte etablerte sannheter om hvordan man plasserer annonser i papiravis. Dette er en konservativ bransje, sier Hamnøy.

Han mener det er viktig at mediebransjen midt i den digitale endringen også evner å utvikle annonseformater på papir.

– Dette er en test for å se hva vi kan gjøre for å gi annonsørene maksimal oppmerksomhet samtidig som vi kan hente inn nye inntekter for å finansiere journalistikk. Så skal dette evalueres før det settes ut i livet igjen.

– Snakker du som en del av Amedia-konsernet eller som redaktør i Haugesund nå?

– Jeg snakker for Haugesunds Avis. Dette er ikke noen organisert pilot for Amedia. Det er noe mine folk rundt meg har bestemt seg for å teste.

Fornøyd

Redaktøren mener det ikke er presseetiske problemstillinger knyttet til stuntet. 

– Gjennom alle tider har det vært sånn at man plasserer annonser bakover i avisen ut fra modulkart og prisliste. Vi ville snu på det nå. For det er ikke tvil om at dette blir lagt merke til. Det er en grunn til at det er kontroversielt.

Heller ikke Hamnøy vil si noe om hvor mye avisen får inn på annonsepakka.

– Det er fordi det er en avtale mellom oss og annonsøren. Dette er en pilot. Men det er snakk om langt mer enn hva vi ellers får. Jeg er fornøyd. Men noe av poenget her er å teste ut, eksperimentere og evaluere. Så får vi se om det er noe vi vil tilby.

Troverdighet

Noen som ikke er like begeistret for stuntet er redaksjonsklubben. Avtroppende leder Einar Tho sier de reagerer negativt på måten forsida er solgt på.

– Vi syns det er veldig problematisk å selge annonser på denne måten. Vi frykter at det går utover troverdigheten vår, sier Tho.

Det er ikke redaktøren og direktøren enig i at. 

– Annonser er en del av innholdet vårt. Jeg tror ikke troverdigheten vår får noen knekk ved å sette sammen sidene annerledes, sier Hamnøy, og trekker igjen fram finske Helsingin Sanomat som en seriøs avis hvor slike produkter er solgt i mange år.

Men Journalisten kjenner til at det er sterke synspunkter blant redaksjonsklubbens medlemmer i HA på forsiden. Såvidt Journalisten erfarer er det store motsetninger mellom klubben og toppsjefen, og samarbeidsklimaet skal ikke være det beste. 

Tele2-sauen

Journalisten har i løpet av dagen forsøkt å ta rede på hvorvidt lignende stunt har vært gjort av andre aviser tidligere. Det eneste kjente eksempelet er Dagbladet som i 2009 vakte oppsikt da de solgte forsiden til en kampanje fra Tele2. Men det gjaldt kun et ekstraopplag på 30.000, som teleselskapet sponset.

Kommersiell direktør Per Brikt Olsen i Dagbladet vil ikke si hvor mye de tjente på å selge forsiden.

– Men hvis vi ikke hadde tjent gode penger på å selge forsiden hadde ikke folkene mine gjort jobben sin, sier Olsen, som også understreker at slike stunt får større verdi ved å være del av en pakke.

Sjefredaktør John Arne Markussen i samme avis mener nye annonseformater som HA i dag har på trykk er noe som vil komme mer og mer.

– Men det er viktig at man ser hvem som er avsender, sier Markussen, og fortsetter:

– Vi må være innovative på hva vi har av annonseformater. Det viktige er at det er et tydelig skille mellom det redaksjonelle og det kommersielle.

Redaktøransvar

Administrerende direktør Andreas Thorsheim i Bergens Tidende understreker at det er et redaktøransvar å bestemme hva som kommer på trykk i avisa. Men også han sier det må jobbes med kreative løsninger for annonseformater på papir.

– Men det er viktig at de er smakfulle, kommer i rett hyppighet og at de ikke er til unødig sjeanse.

Kritisk

Medieforsker og statsviter Carl-Erik Grimstad sier rett ut at forsiden til Haugesunds Avis er ekstrem. Han mener den er en del av en utvikling der journalistikken i større grad blir innpakningsbilag for reklamen, og ikke omvendt.

– Det er ingen vil om at dette er en spiker i kista for papirjournalistikken, sier Grimstad.

Han mener slike forsider er med på å skremme leserne enda raskere bort fra papir.

– Det er en betydelig irritasjon ute blant publikum for den veien journalistikken tar. Men jeg tenker også på bilag. Folk flest er ganske lei disse bilagene hvor avisa blir en innpakningenfor reklame. 

Samtidig gir han Markussen historisk rett i at mediene tilpasser seg annonsørene.

– Journalistikken begynte som et tilskudd til annonser. I dag tror jeg reklamen bare virker som stein i skoen for leserne. Det blir rett og slett for mye.

– Men jeg beklager at vi vil se mer av dette i fremtiden.