GRÜNDERE: Ogne Øyehaug (t.v.), Olav Sindre Kriken og Kjetil Haanes er spente på mottakelsen av den nye næringslivsportalen Nett.no. Foto: Nett.no
Eks-pamp satser på Nett.no
Tidligere nestleder i Norsk Journalistlag hoppet av trygg journalistjobb og drar i gang egen mediebedrift.
– Her sitter jeg med utsikt rett bort til fuglefjellet på Runde, i en region som syder av næringsvirksomhet, sier næringslivsjournalisten Kjetil Haanes på telefon fra Fosnavåg.
Der har nysatsingen Nett.no sitt hovedkontor, med avdelingskontorer i Ålesund og i Ørsta. Haanes er nyhetsredaktør og Ogne Øyehaug, også han erfaren næringslivsjournalist, ansvarlig redaktør for den nye næringslivsportalen for Sunnmøre og Nordfjord. Selskapet har fått støtte fra Herøy kommune, Sparebanken Møre og Innovasjon Norge.
Nett.no ble lansert tidligere denne uka og satser på å være arbeidsplass for seks-sju medarbeidere etter årsskiftet. I tillegg kommer et nett av frilansere.
Mangeårig tillitsvalgt
Kjetil Haanes var NJs nestleder i årene 2007-09 og tidligere også mangeårig konserntillitsvalgt i Orkla Media/Edda Media. I 2011 sa han opp sin faste jobb i Sunnmørsposten for å jobbe som frilans og med ulike prosjekter. Det siste året har Haanes og Øyehaug planlagt etableringen av Nett.no, sammen med utviklings- og designselskapet Racer AS og deres medarbeider Olav Sindre Kriken.
Øyehaug har bakgrunn fra Dagens Næringsliv og Bergens Tidende.
Tror på betalingsvilje
Man skulle i alle fall i utgangspunktet tro at en nyhets- og tjenesteportal for det blomstrende og pengesterke næringslivet på Sunnmøre burde ha gode odds. Gründerne er realistiske optimister:
– Responsen så langt har vært ekstremt bra. Det er veldig høy trafikk på nettet, mens vi foreløpig ser litt treghet i tegningen av abonnement. Men vi tror det er betalingsvilje for et slikt nettsted for fri og uavhengig næringslivsjournalistikk, sier Haanes.
Han er inne på eiersiden av utgiverselskapet Bakkar og Berg Media AS, sammen med Øyehaug.
Gründerne satser på å lage et sted der folk finner det de trenger om næringslivet, både smått og stort. De tror og håper folk er villige til å betale for kvalitet.
– Vi har tatt signaler fra målgruppen vår til følge ved å begrense antall annonser og i stedet gå for en abonnementsløsning. De fleste vi har snakket med ønsker å slippe å bli teppebombet av annonser. Derfor satser vi på en rolig leseopplevelse, forteller Haanes.
Stort potensial
Som det øyeblikksaktuelle navnet forteller er Nett.no en tjeneste for nett, brett og mobil. Dekningsområdet består av 22 kommuner, har 6.500 aksjeselskaper og er nasjonalt sentrum for verft, offshore, fiskeri, oppdrett og maritimt utstyr.
Med en abonnementsløsning som forretningsmodell er gründerne naturlig nok spente på om konseptet vil være levedyktig. De mener imidlertid at potensialet burde være stort nok til å kunne klare seg.
– I 2012 ble det omsatt for 150 milliarder kroner på Sunnmøre. Det er behov for et redaksjonelt tilbud som har fullt fokus på næringslivsnyheter i regionen, sier Haanes.
Rekrutteringsportal
Han legger til at Nett.no også vil inkludere en rekrutteringsportal for næringslivet, blant annet i samspill med en egen stilling ledig-tjeneste på Facebook.
Nett.no håper på 1.000 abonnenter ved årsskiftet. Abonnementsprisen er satt til 99 kroner i måneden.
– Vi er i rute til å nå det målet. Men vi kalkulerer med betydelig større inntekter fra annonser og spesialtjenester enn fra abonnement, sier Haaanes.
Han har tro på at flere enn næringsaktørene på Sunnmøre vil fatte interesse for Nett.no. Han håper at både vanlige lesere, lærere, politikere og andre som bryr seg om næringsliv tar portalen i bruk.
Spesialtjenester
I tillegg til nyhetsdekningen satser Nett.no på en rekke spesialtjenester for abonnentene, som Nytt om Navn, Offshorelista, Næringsbloggen og Skipstrafikken.
– Vi har også noe vi kaller Talerstolen, som gir folk muligheten til å si sin mening om næringslivet. Flere tjenester skal på plass etter hvert, i dialog med næringslivet og med abonnentene.
Planene omfatter også utgivelse av et papirmagasin to ganger i året. Det første er på gata i dag, fredag 22. november. Magasinet skal distribueres i et opplag på 10.000 eksemplarer til alle aksjeselskapene i regionen, pluss alle flyplasser og høyskoler.
Cape Town
Framdriftsplanen innebærer at Nett.no skal ha fem skrivende medarbeidere på plass tidlig neste år, samt en markedssjef. Jann Flatval, som i dag er redaktør i Vestlandsnytt, starter i en deltidsstilling i Nett.no og skal dekke fiskeribransjen.
Nett.no har inngått avtale med journalist Ivar Myklebust Longvastøl, som for tiden bor i Cape Town. Han skal ha et hovedansvar for Nordfjord - online fra Sør-Afrika! I tillegg satser han på å lage reportasjer om bedrifter fra Nordvestlandet som er i ferd med å etablere seg i Sør-Afrika.