Marta Breen fikk Gunnar Stavrum på bedre tanker. Møtes på Skup i dag. Foto:Aslaug Olette Klausen

Kutter umotiverte sex-saker

Tønsberg: En bloggpost av Marta Breen fikk Gunnar Stavrum til å endre praksis for fronten på Nettavisen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var under en debatt om nettjournalistikk på årets Skup-konferanse det ble kjent at Nettavisen endrer bildebruken.

 - Vi skal ta vekk umotiverte sexbilder. Vi skal fortsatt skrive om sex og samliv, og når du gjør det er det relevant å ha bilder av nakenhet. Men vi skal ikke skrive om flått og illustrere det med et bilde av en halvnaken dame i en eng, sier redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen.

Ingen nedgang

Endringen innførte Stavrum for mellom tre og fire uker siden. Det medførte imidlertid ikke det trafikkfallet han hadde forventet.

- Vi har ikke fått noen kommentarer. Det har heller ikke hatt noen effekt på trafikken. Jeg trodde det ville det, men tenkte at det var viktigere å bli viktigere enn å bli større.

- Jeg tror det gir den positive effekten at vi oppfattes som et mer vesentlig medium. Og så irriterer du ikke kvinnelige lesere.

Stavrum tror ikke det har vært en misforståelse at nakenhet selger. Men han mener at mediene nok har oppført seg veldig umodent.

- Opel bruker ikke lenger nakne damer på panseret for å selge biler. Men fortsatt så henger mediebransjen igjen i dette. Det finnes ingen måte å forsvare det på.

Sviktet kvinnelige lesere

Redaktøren sier han bestemte seg for at det nå var på tide å slutte med å bruke mer eller mindre avkledde damer som blikkfang av flere grunner. Dels det han omtaler som en indre modning der han ikke lenger kunne stå inne for at Nettavisen brukte bilder på dette. Og dels at de hadde ignorert signalene fra selgere og annonsører som var redde for å vise frem fronten i møter.

Men den utløsende faktoren var debatten som fulgte bloggposten Slik sviktet Nettavisen kvinner i 2013 av Marta Breen.

- Da jeg leste den innså jeg at hun hadde rett. Jeg inviterte henne til å komme til oss å snakke om kvinnesyn. Det ble det ikke noe av, men hun ga oss et vennlig dytt i riktig retning. Det var jo ikke fordi hun mente dette at vi har gjort endringen, men fordi hun har rett. Det er bare dumt, og ser bare tåpelig ut. Når du har 50 prosent kvinnelige lesere, oppleves det både irriterende og støtende.

Han har likevel tenkt å takke henne personlig senere under Skup-konferansen, der Breen skal være DJ lørdag kveld. Hun er har allerede blitt gjort oppmerksom på endringen fra andre i avisen.

- Jeg synes det er veldig positivt og flott at Stavrum gjør dette. Det er mange som tror at det er sterke strukturer som det er både håpløst og nytteløst å gjøre noe med. Det er ikke min erfaring. Det hjelper å si fra, sier forfatter og frilansjournalist Breen.

Signaleffekt

Hun mener at dette er noe av kraften som ligger i blogg og andre sosiale medier. Når mange nok leser og deler, gir det tyngde.

Dette har vært en veldig positv uke. Henne Vakker gikk ut og sa de var enige i kritikken av forsiden, og nå dette fra Stavrum. Det sender noen signaler om at det ikke er umulig å nå frem. Jeg vet jo at det er intelligente journalister i redaksjonene og kanskje trenger de et dytt utenfra for å heve stemmen inn i redaksjonen.

 Breen kommer fortsatt til å følge Nettavisen jevnlig. Hun anser seg ikke som aktivist, så det blir ikke for å sjekke om de holder ord. Men hun vil fortsette å blogge om oppslag i media hun mener er kjønnstereotype eller diskriminerende.

 

 

Powered by Labrador CMS