Fra Journalistens ekstraordinære generalforsamling. Foto: Birgit Dannenberg
Fra nyttår kommer ikke Journalisten lenger på papir
- Vondt at vi i NJ er først.
I det Journalisten 98ende årgang er tilbakelagt, legges papirutgaven også ned. Etter å ha forsøkt tiltak som å redusere utgivelsesfrekvens har den store omveltningen i annonseomsetningen i mediemarkedet forøvrig ført til at styret i Journalisten fremmet forslag for generalforsamlingen om å avvikle papirutgaven fra nyttår.
Etter 40 minutter bestemte en enstemmig forsamling at papirutgaven skal legges ned.
- Jeg vil respektere følelsene man har for papiret, men det må vi legge fra oss. Vi må være opptatt av innholdet, gjorde Marius Tetlie fra VG klart. Dette var konsensus i forsamlingen.
Ressursene må fokuseres mot den digitale plattformen du nå leser.
- Det er vond at vi NJ er de første til å legge ned papir, men det er dit vi er kommet, fortsatte NRKJ-leder Sidsel Avlund og fikk støtte fra NRK-kollega Anne Berit Larsen som opplevde dagen som vond.
- Innholdet blir ikke borte. Nostalgien kan bli for kostbar, gjorde Britt Ellen Nergård fra Amedia og Glåmdalen klart.
Tidligere hadde daglig leder og ansvarlig redaktør Helge Øgrim gjort klart at med nedbemanningen som pågår parallellt i organisasjonen ville det være uforsvarlig å opprettholde Journalisten på to plattformer.
- Dette skyldes ikke dårlig styring, dårlig journalistikk eller dårlige eiere. Det skyldes forhold utenfra. Vi har forsøkt å kutte kostnader og å skaffe inntekter med vekslende hell. Egenkapitalen er brukt opp og vi har pøst på med penger, forklarte NJ-leder og styreleder i Journalisten, Thomas Spence.
- Tiden er kommet for å begrave ett format, men samtidig å styrke ett annet.
Det forelå en delt innstilling fra Journalistens styre. Med knapt flertall, tre mot to stemmer, gikk styret i mai inn for å stanse utgivelsen av papirmagasinet 1. januar 2015.
Klubbleder Glenn Slydal Johansen sier det er åpenbart at det nå vil komme mindre innhold fra Journalisten.
- Vi er dessuten i en prosess med nedbemanning så det er ingen tvil om at vi blir færre folk og at det derfor vil bli produsert mindre innhold i et heldigitalt tilbud.