DittOslo er solgt og Nordstrands Blad får nye eiere. Avisene du ser her går snart over i historien. Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg
Nettavisen kjøper DittOslo
Og Østlandets Blad tar over Nordstrands Blad.
Fra første september blir nettstedet dittOslo.no et underbruk av Nettavisen. Det ble klart etter styremøte i Nettavisen torsdag ettermiddag. Det har lenge vært spekulert i hva som ville skje med Amedias lokalaviser i Oslo.
De ansatte har vært i en usikker periode hvor det har vært uvisst hvorvidt hele selskapet ville bli lagt ned, eller om det ville bli solgt i deler.
Allerede i midten av mai spekulerte Journalisten i om Nettavisen ville kjøpe det lokale nettstedet. Nå er det klart at selskapet splittes opp og den digitale delen er solgt til Nettavisen mens Nordstrands Blad overføres til Østlandets Blad.
God lokalavis
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Gunnar Stavrum sier til Journalisten at tiden fram til overtakelsen skal brukes til å ansette folk til å drive nettstedet. Han sier det vil være snakk om noen journalister og noen selgere. Alle vil bli rekruttert fra dagens selskap.
- Oslo er underdekket i de nasjonale mediene. Det er knapt noen som skriver om den lokale politikken. Vi mener vi skal kunne lage en nokså stor lokalavis for Oslo med hjelp av blant annet Nettavisens distribusjon.
Med største befolkningsområdet i landet mener Stavrum at det gir vekstmuligheter, både økonomisk og journalistisk.
God konkurranse
Avdelingsleder Anders Ruud i Aftenpostens OsloBy sier til Journalisten at konkurransen med DittOslo har vært positiv og synes det er bra at nettstedet får leve videre.
- Med Nettavisen som konkurrent er det naturlig å tenke seg at det digitale blir den viktigste delen av den nye satsingen. Etter oppkjøpet ser jeg for meg at de digitale flatene får mer fokus enn de har hatt hos DittOslo tidligere, sier han og legger til:
- Dette er gode nyheter for folk som er opptatt av Oslo. Aftenposten øker sin hovedstadssatsing gjennom mer fokus på Osloby, og Nettavisen vil helt sikkert sørge for en økt satsing på Oslo gjennom dette oppkjøpet. Oslo-journalistikken styrkes, og konkurranse er bare sunt.
God løsning
I en pressemelding sier konserndirektør Mari Velsand at det er gledelig at det nå er funnet en løsning for noen av posisjonene og arbeidsplassene i DittOslo.
Selskapet ble før sommeren vedtatt avviklet. Etter år med sammenhengende økonomiske tap var det ikke lenger grunnlag til å drive videre.
- Det har vært viktig for Amedia å videreføre mest mulig av det som har livets rett, både av hensyn til de ansatte og de redaksjonelle journalistiske posisjonene. Vi er derfor fornøyd med å ha kommet fram til disse løsningene, sier Velsand.
Etter at de strukturelle endringene er gjennomført vil 29 ansatte i mediehuset DittOslo bli stående uten arbeid. Eneleder Tore Bollingmo sier i pressemeldingen at de ansatte er tilbudt sluttpakker og at han regner med å komme i havn med frivillige løsninger for de aller fleste.