Kopierer Nordlys

Med hårete trafikkmål og innhold fra flere lokalaviser har Bergensavisen tro på å tjene penger på økonominyheter. 

Bygget over samme lest som Nordlys' satsing Nord24 lanserte Bergensavisen (BA) Vest24 denne uken. Sammen med de Amedia-eide lokalavisene Kvinnheringen, Hardanger Folkeblad, Nordhordland, Firda, Firdaposten og Tidens Krav har nettstedet som mål å dekke det vestlandske næringsliv med det lokale blikket ansvarlig redaktør Anders Nyland mener det fortjener. 

For Nyland mener at mens store deler av verdiskapningen skjer på Vestlandet, er det fra Oslo nyhetene skrives. Og selv om tjenesten ikke er så langt fra kloning av Nord24, er Nyland av den oppfatning at det vestpå har langt større potensial enn i nord.

Ikke egne journalister

Men nettstedet blir nesten ikke tilført dedikerte ressurser. Vest24 får egen redaktør, men resten av innholdet produseres av de samarbeidende redaksjonene, som på sikt også vil inkludere Haugesunds Avis.

Så betyr ikke det at de sju, snart åtte, avisenes stoffinnsamling vil lide?

 - Nei. Snarere tvert i mot. I BA, som fortsatt er en stor redaksjon, omprioriterer vi og lager innhold som er relevant også for lokalavisene.

 Inntektene venter Nyland skal komme fra annonsering innen områdene merkevare, stilling og eiendom. Og med næringslivsledere som potensielle lesere mener Nyland nettstedet får et godt grunnlag å kapitalisere på.

 Nyland forteller om ambisiøse trafikkmål, men vil ikke utdype hva som ligger i det.

 Men penger og trafikk skal det bli, i konkurranse med Stavanger Aftenblad og Bergens Tidendes nettsted Sysla.no.

Aggregator?

 - Konkurranse er gøy og det blir morsomt å konkurrere mot Sysla, selv om mitt inntrykk er at de virker olje- og gasstunge i sin dekning. Vi skal være mer enn som så.

 - Det er riktig at vi har forsøkt å ta posisjoner innen offshore med Sysla, sier BTs sjefredaktør, Gard Steiro. Han legger til at BT også eier nettstedene iLaks og Offshore.

 Steiro opplever det uklart hva Vest 24 skal være og hvor mye journalistikk som skal produseres, eller hvor mye som er ren aggregering.

- Ingen av avisene som er med har tydelig profil på næringslivsstoff. BT og Aftenbladet har klarere profil opp mot de sektorene vi ønsker å dekke.

 Sysla har i skrivende stund fire dedikerte journalister.