Blendles ansatte med gründerne Alexander Klöpping og Marten Blankesteijn stående foran. Foto: Blendle.

Nyhets-itunes snuser på Norge

Nederlandske Blendle har fått millioner av mediegiganter og hatt møter med norske aktører.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I midten av mars fortalte Journalisten om nederlandske Blendle. En slags iTunes for avisartikler hvor brukerne skal kunne kjøpe artikler på enkeltbasis. På det tidspunktet var tjensten én måned fra lansering. Et halvt år senere har tjensten 130.000 registrerte brukere. En artikkel koster i snitt 1,7 kroner.

LES OGSÅ: Snart kommer iTunes for nyheter

For brukerne betyr det tilgang til nærmeste alt av innhold fra majoriteten av Nederlands aviser.

Ut i verden

Inntektene fordeles med 70 prosent til utgiverne og 30 prosent til Blendle. Planen er å rulle tjenesten videre ut i flere land over de neste to årene, forteller grunnlegger Marten Blankesteijn til Journalisten.

Gjennom Blendle-appen kan forbrukerne kjøpe enkeltartikler.
Denne uken kunngjorde selskapet at den tyske mediegiganten Axel Springer sammen med New York Times skyter i overkant av 25 millioner kroner inn i tjenesten. De to gründerne Blankesteijn og Alexander Klöpping vil fortsatt ha full kontroll over selskapet etter at de to medieselskapene har kjøpt en post, og de nye investorene vil ikke få innsyn i Blendles tall.

- Med disse pengene kan vi utvikle tjenesten til en enda bedre plattform og begynne å ekspandere internasjonalt, sier Blankesteijn.

Utenfor Nederland ligger det norske markedet med høy betalingsvilje og frister. Gründeren forteller at han var i Oslo for bare et par uker siden, og ifølge ham har noen av de norske avisutgiverne vist interesse.

- Så det er absolutt en mulighet for at vi etablerer oss i Norge.

- Hvilke aktører hadde dere møter med?

- De større avisene, parerer Blankensteijn med en smiley i eposten.

Ikke for Aftenposten

Administrerende direktør Sondre Gravir i Aftenposten sier det ikke er naturlig å kommentere hvem mediehuset har hatt møter med. Han skriver per sms at dette er en løsning Aftenposten ikke vurderer å bli med på nå. 

- Vi jobber med å utvikle felles lesermarkedsprodukter på tvers av mediehusene, sier Gravir. Hvorvidt en slik tjeneste på sikt vil innholde kjøp av enkeltartikler, vil han komme tilbake til ved lansering.

- Men det kommer ikke til å være med i det første produktet.

Ulempen ved Blendles løsning er at bransjen nær sagt bør stå samlet om tjenesten skal appellere. Og uten Schibsted betyr det at innhold fra regionavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad ikke er med. Og for ikke å glemme VG+, som i skrivende stund har 50.000 betalende brukere.

Powered by Labrador CMS