Olav T. Sandnes blir ny sjef i TV 2 etter Alf Hildrum. Foto: Bjørn Inge Karlsen, Egmont Publishing
Dette er TV 2s nye sjef
Olav T. Sandnes går fra en toppstilling i Egmont til en annen.
Ifølge en pressemelding fra TV 2 er Olav T. Sandnes ansatt som ny TV 2-sjef etter Alf Hildrum. Han blir dermed den femte i rekken av toppsjefer i tv-selskapet.
Det er så vidt tre år siden han tok over som toppsjef i daværende Hjemmet Mortensen (i dag Egmont Publishing). Før det har han blant annet vært finansdirektør med ansvar for strategi og forretningsutvikling.
«Grei» lønn
Ifølge pressemeldingen får Sandnes 3 millioner kroner i fastlønn i året, med mulighet for å opptjene bonuser opp til 1,2 millioner kroner i året. Han får i tillegg 450.000 kroner i året i innskuddspensjon fra TV 2.
– Jeg ser virkelig fram til å jobbe med TV 2 og hele organisasjonen. TV 2 er en virksomhet som rommer mye kompetanse, men vel så viktig - den rommer mye lidenskap! I TV 2 skal vi sammen løse det jeg mener er landets mest spennende og interessante, men også krevende mediejobb og samtidig fortsette å levere på et viktig samfunnsoppdrag, sier Sandnes i pressemeldingen.
I tillegg til å ta over som TV 2-sjef går han også inn i konsernledelsen i Egmont.
– Olav er en erfaren og dynamisk medieleder som har skapt gode resultater i Egmont Publishing. Han forstår utviklingen innen TV og digitale medier, og han kjenner TV 2 godt som styremedlem, sier TV 2s styreleder Hans J. Carstensen.
Før ansettelsen var Sandnes en sterk kandidat. Det ble også spekulert i SBS Discovery-sjef Harald Strømme eller pr-sjef Claus Sonberg.
Utfordrende marked
– Vi har ansatt en toppsjef som har alle forutsetninger for å gi TV 2 et ytterligere løft, sier styreleder Carstensen.
Det er i et utfordrende marked Sandnes tar over TV 2. Under Alf Hildrum har selskapet blitt et multikanal-selskap i kampen om andeler i det norske tv-markedet hvor nettopp SBS Discovery er blitt en tydeligere og langt større utfordrer. Samtidig møter TV 2 konkurranse fra internasjonale strømmetjenester som HBO Nordic, Viaplay og Netflix.
– I et samfunn som oppleves som mer og mer fragmentert, framstår TV 2 som unik i måten de samler det norske folk foran tv-skjermene. Så er det også viktig at vi er gode partnere for produksjonsselskaper, annonsører, mediebyråer og ikke minst til distributørene, forteller Olav T. Sandnes.