DN satser viralt

Amund Djuve vurderer DNs viralitet. Foto: Birgit Dannenberg

DN satser viralt

Amund Djuve håper å hanke inn nye lesere med Bisbuzz.

Flere kilder i Dagens Næringsliv bekrefter at mediehuset er i ferd med å lage sitt eget «buzznettsted» som skal løfte trafikken til dn.no.

Etter det Journalisten får opplyst er det nettstedet Bisbuzz.no det skal satses på. Dagens Næringsliv har opp gjennom årene sikret seg et tjuetalls domener, deriblant det ovennevnte.

Best kjent blant nettsteder som har spesialisert seg på virale nyheter er Mashable, UpWorthy og Buzzfeed ute i verden og i Norge Buzzit som den senere tid har vært under lupen for å ha begått stofftyveri.

De vil fort vite om dette fungerer

For Nordlys har den virale nettjenesten vært en trafikksuksess. Etter det Journalisten forstår har Buzzit på enkelte dager doblet desktop-trafikken til Nordlys, mens mobiltrafikken er mangedoblet. Nettopp slike trafikkløft er det DN ser mot. Enkelte vi har vært i dialog med sier det også er fornuftig av DN å etablere et eget nettsted for de virale sakene, slik at leserne i moderskipet ikke opplever slikt innhold som støy.

Ledelsen skal ha informert om dette under en helgesamling i Son tidligere i høst. Siden har prosjektet vært hysjbelagt i frykt for at konkurrentene skulle få nyss om det.

Det nye nettstedet skal ifølge kilder i mediehuset lanseres løpet av fjerde kvartal i år. Og ut fra den informasjonen vi har mottatt vil det satses med inntil tre årsverk.

Nettstedet kunne ha saker med titler som for eksempel “Ti måter å få toppjobben”.

Mange prosjekter

Utgavesjef Brynjar Haukli i dn.no skal lede satsingen. Han ønsker ikke å kommentere satsingen, men henviser til Amund Djuve.

Dagens Næringslivs sjefredaktør mottar fem spørsmål om hva som ligger bak satsingen, hvordan den vil bli seende ut, hvor lenge de tenker å satse og hvilke betenkeligheter de eventuelt har med bakgrunn i Amedias virale forsøk.

I sitt svar takker Djuve for Journalistens interesse. Han skriver videre at de i mediehuset utreder ulike prosjekter.

- Tiden vil vise hvilke som blir realisert.

Selger domenet

Også andre mediehus drodler med virale nettsteder. Mange i bransjen ser mot Schibsted som allerede er oppe og står med det virale nettstedet Lajkat.se i Sverige.

Tore André Godager i Egmont sitter med Laiket.no. Han er ikke fremmed for å selge det om prisen er riktig.
Domenet Laiket.no er på Egmont Publishings hender. Også der i gården holder de kortene tett til brystet og vil ikke si hva de har tenkt å bruke domenet til enn så lenge utover at de ser på muligheter og avventer det som skjer i bransjen.

- Det er en gøy og interessant utvikling i bransjen, men det er viktig å gjøre det riktig om man skal gjøre noe, sier Tore André Godager. Han leder “digital innovasjon og kommersialisering” i Egmont. Godager legger til at dersom Schibsted skulle ønske å kjøpe domenet, er det bare å ringe. I Egmont skal de ikke være vanskelige.

Kan fungere

Storyboard-sjef Olav Hjertaker sier det kan være at DN får tjenesten til å fungere. Han kan ikke huske å ha sett noen rendyrkede virale tjenester som tilbyr næringslivssaker.

Olav Hjertaker. FOTO: Privat

- De vil fort vite om dette fungerer eller ei. Om vi ser bort fra kjedelige aksjenyheter, er det en andel finansnyheter som har viralt potensial.

Brukerne som kommer inn til nettsiden gjennom slike nyheter er som regel kortsiktige. De finner saken på Facebook eller lignende og kommer de tilbake, er det som regel fordi det dukker opp en ny artikkel som er av interesse i samme sosiale medium.

- Kronikker blir mye delt. Viktige saker som handler om samfunnsengasjement leses godt. Som diskusjoner rundt mobbing. Det er en feiloppfatning at det kun er kjendisstoff som kan deles. Også mange tyngre saker kan gå bra.

Annonser