Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
[factbox:1-right]
Den unike samlokaliseringen omfatter bydelsavisene Fanaposten, Åsane Tidende, Sydvesten og Lyderhorn. De er eid av Media Bergen, som er Norges største kommunikasjonsselskap, og Bergens Tidende gjennom det felles datterselskapet Bydelsavisene AS.
Styreleder i Bydelsavisene, Ove Grønnevik, bekrefter at alle de fire avisene skal være på plass i Media Bergens lokaler på Marineholmen nær Bergen sentrum 1. januar.
– Hovedbegrunnelsen er den digitale utfordringen de står overfor. Det viktigste er at de produserer kvalitetsjournalistikk. Det er lettere å oppnå ved samlokalisering, sier Grønnevik, som også er daglig leder i Media Bergen.
Ove Grønnevik, daglig leder i Media Bergen og styreleder i Bydelsavisene AS. Foto: Privat
Mens redaksjonsklubbene raser unisont mot vedtaket velger redaktør Ståle Melhus i Fanaposten, den klart største av bydelsavisene, å trekke fram det han ser som positive konsekvenser.
– Bydelsavisene i Bergen er i en tøff konkurransesituasjon, og noen grep må tas mens man har handlingsrom. I stedet for å sitte med hendene i fanget og håpe på bedre tider, har styret tatt noen dristige, offensive grep.
Uenig i vedtaket
Beslutningen om samlokalisering ble fattet av styret i Bydelsavisene for et par uker siden. Den svekkede økonomien i bydelsavisene har ligget til grunn for vurderingene. I tiden opp mot styrevedtaket protesterte redaksjonsklubbene, med støtte fra Bergen Journalistlag og Norsk Journalistlag sentralt, i kraftige ordelag mot å gjennomføre planene. Klubbene frykter at bydelsavisene vil undergrave sin egen troverdighet blant leserne.
[quote:4-left]
– Vi er veldig kritiske til å flytte sammen. Det har å gjøre med nærheten til dekningsområdet og dermed leserne og kildene. Svekket troverdighet vil gjøre det vanskeligere å produsere kvalitetsjournalistikk. I tillegg ser vi praktiske problemer. For eksempel kan biltrafikken i Bergen bli en tidstyv for oss når vi skal ut i bydelene på jobb, sier Henning Jensen.
Han er journalist i Sydvesten og leder den felles redaksjonsklubben for Åsane Tidende, Sydvesten og Lyderhorn. Fanaposten har egen redaksjonsklubb. Leder Terje Bringsvor Nilsen sier til Journalisten at motstanden mot samlokaliseringen har vært unison.
– De to klubbene har kommet med hver sin uttalelse, men vi er ikke blitt hørt. Vi er selvsagt skuffet, men må jo nå prøve å løse de store utfordringene vi står overfor.
Annonse
– Gode argumenter
Styreleder Grønnevik sier at han og styret har lyttet til de ansattes argumenter, og erkjenner at de er gode.
– Styret måtte foreta en avveining av argumentene og jeg er trygg på den avgjørelsen som er tatt. De fire avisene har hatt sine redaksjoner ute i bydelene, mens annonsevirksomheten allerede har skjedd i Media Bergens lokaler. Avisene lages med begrensede ressurser og skal nå gjennom en voldsom omlegging, knyttet til utvikling og implementering av digitale løsninger. Den digitale utviklingen er driveren bak beslutningen om å flytte sammen. Vi skal lage gode digitale produkter for leserene, noe som er lettere når vi arbeider sammen.
Skal være synlige
[quote:3-right]
Grønnevik understreker at de fire avisene fortsatt skal ha egne redaktører og journalister. Styrets mål er at de skal være godt synlige i nedslagsfeltene sine.
– Det tar bare ti minutter å komme ut i bydelene med bil. Vi er nå i dialog med redaktørene, og gjennom dem de ansatte, om hvordan vi skal klare å være fysisk til stede og synliggjøre avisene i bydelene. Én tanke er å ha en kontorplass i hver bydel, men dette er ikke bestemt ennå. Det er uansett veldig viktig at avisene fortsetter å være talerør for de ulike bydelene.
Papirutgavene av Fanaposten og Åsane Tidende kommer ut to ganger i uka, de to andre kun én gang ukentlig. Grønnevik sier at det ikke er fattet noe vedtak om å redusere papirfrekvensen eller legge ned papirutgaven for noen av bydelsavisene i 2015.
Annonse
Ikke representert
Det har ikke vært nedsatt noen partssammensatt arbeidsgruppe for å utrede konsekvensene av flyttevedtaket. Styrelederen understreker imidlertid at de ansatte har fått framføre sine argmenter på møter. NJ-klubbene har et annet bilde av situasjonen enn styret i Bydelsavisene AS. De er enige i målet, men ikke i valg av vei.
[quote:2-left]
– Vi er grunnleggende uenig i styrets vurdering når det gjelder digitaliseringen. Som ansatte ønsker også vi veldig sterkt å få på plass de digitale flatene. Dette ønsker vi å bidra til og vi har stor tro på at det vil fungere utmerket. Men vi trenger en omstilling til en digtal hverdag, sier klubbleder Jensen.
Har nedbemannet
Redaktør Melhus opplyser at Fanaposten har nedbemannet med 3,6 årsverk i år, fra et utgangspunkt på 11 årsverk. Kuttene er tatt i markedsavdelingen og administrasjon. I de øvrige bydelsavisene er det ikke gjennomført bemanningsreduksjoner i år.
[quote:1-right]
– Vi har vært gjennom en tøff sparerunde. Den skyldes flere faktorer, blant annet en betydelig nedgang i annonseinntektene. Vi merker stadig tøffere konkurranse fra BT og BA på annonsemarkedet. I tillegg mistet vi en halv million kroner i pressestøtte i år som følge av en regelendring som gjør at vi ikke lenger får kompensasjon for bortfall av de tidligere statsannonsene.
Fanaposten får dermed kun utbetalt 330.000 kroner i produksjonstilskudd i 2014.
– Vi arbeider for å få en aksept for at bydelsavisene er viktige aviser i medielandskapet, og at vår konkurranseutsatte situasjon må tas hensyn til i støtteordningene. Denne aksepten kommer vi til å kjempe videre for, sier Melhus.
– Gir muligheter
[quote:5-left]
Han ser ikke svart på flyttingen til sentrum. Som redaktør oppfatter han at Bydelsavisene, ved å samle alle redaksjonene, får et større faglig miljø med de mulighetene det medfører, kortere kommunikasjonslinjer og en mer strømlinjeformet teknisk produksjon.
– Man vil også få en del reduserte kostnader, som er viktig med de økonomiske utfordringene vi har i dag.
Samtidig understreker Melhus at det i forbindelse med en slik samlokalisering er viktig at redaksjonene ikke mister kontakten med publikum.
– Fanaposten vil fremdeles ha en tilstedeværelse i utgivelsesområdet hvor publikum kan oppsøke redaksjonen slik de alltid har gjort. Publikum skal vite at de finner oss der. Og vi må gjøre det alle redaksjoner alltid har snakket mye om, komme oss mer ut til folk. Nye tider krever nye grep, og utfordringene står i kø uansett om man er i en liten eller stor avis i dag.