Leder Mogens Blicher Bjerregård i Dansk Journalistforbund.

DJ legger fusjon på is

Danske journalister sier inntil videre nei til sammenslåing med kommunikasjonsrådgivere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I halvannet år har DJ jobbet med planene. Denne uken vedtok hovedstyret, som tilsvarer landsstyret i den norske søsterorganisasjonen NJ, å legge planene på is på ubestemt tid. Det skriver danske Journalisten.

Årsaken er at DJ er splittet i synet på fusjonen med Kommunikation og Sprog (KS). De fleste medlemmene i KS er ansatt i privat virksomhet og jobber med salg og markedsføring, kommunikasjon, oversettelse, tolking, kulturforståelse og ledelse, samt sjefsekretæroppgaver.

Danske Journalisten skriver at lederen i DJ, Mogens Blicher Bjerregård, er blant de som har jobbet aktivt for en fusjon.

– Jeg syns det er ergelig at det ikke lar seg gjøre på det nåværende tidspunkt, sier Bjerregård til Journalisten.

Til norske Journalisten sier DJ-lederen at beslutningen ikke innebærer en skrinlegging av fusjonen, men at tempoet tas ned.  

– Det er fortsatt en god grunn til å øke samarbeidet om det felles medie- og kommunikasjonsmarkedet. En så viktig beslutning skal ha et bredt og solid grunnlag blant medlemmene, skriver Bjerregård i en epost.

DJ organiserer allerede rundt 3.300 kommunikatører, men forskjellen til KS er at sistnevnte er mer rettet mot næringslivet. Det danske forbundet har nå 17.000, hvorav 11.500 jobbet på heltid, opplyser Bjerregård som har vært leder siden 1999. Til sammenligning hadde forbundet i 2007 13.500 medlemmer, hvorav 9.900 var fulltidsansatte.

På spørsmål om det danske forbundet legger andre planer for utvidelse, skriver lederen at organisasjonen fortsetter jobben med å organisere hele medie- og kommunikasjonsarbeidet.

– En nylig avholdt medlemsundersøkelse viser at det er oppbakning til strategien om å organisere kommunikasjonsområdet. Det støtter 69 prosent av medlemmene opp om, mens 6 prosent er klart imot den strategi. Ellers er vår strategi å utvide medlemsantallet med netto 500 hvert år, noe vi har levd opp til.

Powered by Labrador CMS