Forviklinger for forbundsleder
Salget av hennes egen og to andre Amedia-aviser får konsekvenser for lederen av Arbeiderbevegelsens Presseforbund i LO. Men Line Finnøy er positiv til at Adresseavisen overtar.
Torsdag ble det kjent at Amedia selger de tre avisene Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Opdalingen til Adresseavisen Gruppen, med regnskapsmessig virkning fra 1. januar. Dermed er de tre avisene ikke lenger en del av mediekonsernet som LO eier nesten halvparten av. De ender opp i Polaris Media, der Schibsted er største aksjonær.
– Jeg oppfatter dette som et vennligsinnet oppkjøp, sier Line Finnøy, som til daglig jobber som nettansvarlig i Stjørdalens Blad.
[quote:1-left]
Finnøy har hatt en rekke sentrale tillitsverv i mediebransjen de siste 20 årene. Hun er i dag leder av LO-tilsluttede Arbeiderbevegelsens Presseforbund (APF) og 1. vararepresentant til Norsk Journalistlags konsernlag i Amedia (NJA). Dessuten er hun medlem av Arbeiderpartiets nyetablerte medieutvalg.
Finnøy har tidligere vært mangeårig konserntillitsvalgt i A-pressen og ansattrepresentant i konsernstyret. Hun er også lokal tillitsvalgt, som nestleder i Stjørdalen Blads redaksjonsklubb.
Får konsekvenser
Salget av Stjørdalens Blad får konsekvenser for Finnøys sentrale tillitsverv.
[factbox:1-right]
– Jeg vil orientere APFs styre på et møte mandag, og få deres synspunkter på at avisa mi er i ferd med å skifte eier. Det er ikke sikkert dette får noen umiddelbar konsekvens. APF er åpent også for medlemmer utenfor Amedia, men hvis vi ser fram mot landsmøtet til våren føler jeg det er mest naturlig at APF velger en annen leder.
Det betyr at Finnøy er innstilt på å bli sittende som forbundsleder fram til APFs landsmøte i april, der delegatene skal velge ny ledelse. Men på grunn av salget av hennes egen avis velger hun å ikke stille som lederkandidat. Hun ble i inneværende periode valgt til nestleder, men rykket opp da den valgte lederen skiftet jobb og gikk av.
I tillegg har Finnøy varslet NJAs ledelse om at hun ikke kommer til å delta på flere av konsernlagets møter.
Strategisk vurdering
Ifølge Amedia kommer salget av de tre lokalavisene som resultat av en strategisk vurdering av konsernets posisjoner i Trondheim-området.
– Amedias tre regionale kjerneområder ligger i nord, vest og øst. Trondheim-området inngår ikke de strategiske satsingsområdene vi konsentrerer innsatsen vår rundt. Når de tre avisene nå blir en del av den lokale og regionale strukturen til Adresseavisen Gruppen, vil de få nye utviklingsmuligheter i sine lokalmarkeder, var budskapet fra Amedia-sjef Are Stokstad torsdag.
Finnøy svarer slik på spørsmål om hva hun synes om Amedias salg av de tre lokalavisene:
[quote:2-left]
– Det er litt overraskende. Dette er aviser med lang historie i A-pressen og Amedia. Det at landet største aviskonsern i antall enheter velger å gjøre et strategisk grep og konsentrere innsatsen om de delene av landet hvor posisjonen er sterkest, er kanskje symptomatisk for situasjonen i bransjen. Når det først skulle bli salg er det betryggende at vi overtas av Adresseavisen Gruppen, som står sterkt i Midt-Norge. De har dessuten uttalt at avisene skal få bevare sin egenart.
Kom overraskende
Finnøy forteller at de ansatte ikke visste noen ting før de ble orientert på allmøtet torsdag.
– Hvordan er reaksjonen blant kollegene dine i Stjørdalens Blad?
– Omtrent som min, har jeg inntrykk av. Det føles litt uvirkelig. Men når folk har
summet seg, er stemningen alt i alt positiv.
Sitter i Ap-utvalg
Finnøy ble invitert til å sitte i Arbeiderpartiets medieutvalg, som ble nedsatt i fjor høst for å bidra til å sikre medienes framtid. Utvalget ledes av Aps mediepolitiske talsmann Arild Grande og skal gjennomgå både medierelatert lovverk og den direkte og indirekte mediestøtten.
[quote:3-right]
– Hadde du som journalist noen motforestillinger mot å delta i et partipolitisk utvalg?
– Jeg ble invitert til å delta som APF-leder og fagperson fra lokalavis, som et bindeledd for journalister i hele landet. Jeg gikk noen runder med meg selv, for å avklare om jeg skulle gjøre det. Men jeg kom ganske raskt til at jeg, med det engasjementet jeg har i APF og NJ, måtte benytte muligheten til å være med og påvirke mediepolitikken. Det var viktig for meg å stille opp når politikerne ber om råd.