Olav T. Sandnes tok over roret i TV 2 ved nyttår. Nå har han gjennomført kjøp av den norske delen av C More.

TV 2 kjøper problembarn

Får fotballrettigheter med på kjøpet når de kjøper C More.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2 og det Bonnier-eide C More Entertainment er kommet til enighet om det norske markedet. I en pressemelding fra den norske allmennkringkasteren er det klart at TV 2 tar over den norske delen av betal-TV-virksomheten. TV 2 overtar alle forpliktelsene C More har i Norge gjennom å kjøpe C More Sport og å gjennom en langsiktig avtale om å selge og markedsføre C More Film her til lands.

På denne måten sikrer TV 2 seg alle sportsrettigheter C More sitter på i sitt eget hjemmemarked og får igjen full dekning av Tippeligaen. Prisen er ikke oppgitt.

Styrke det redaksjonelle

Den nylig tiltrådte TV 2-sjefen Olav T. Sandnes sier i en pressemelding at selskapet gjennom denne investeringen ønsker å løfte norsk fotball, samt å utvide og satse ytterligere på den redaksjonelle dekningen av fotballen:

- Vi ser frem til et tett og konstruktivt samarbeid med norsk fotball både på klubb- og forbundsnivå. Ved at alle kampene samles hos TV 2 kan vi utvikle samarbeidet og produktet videre og gi alle tilhengerne som følger fotballen og som ser frem til Tippeligastarten i april et enda bedre samlet tilbud.

TV 2-sjefen sier til Journalisten at det er rett at C More over tid har hatt svake resultater, men legger til at de også har hatt positive år.

- Vi har gjort dette fordi tror det kommer til å styrke TV 2 som helhet, og mener vi får en bedre muskel til å ta imot utfordringen i mediemarkedet og til å gripe nye muligheter.

Først skal Konkurransetilsynet vurdere om kjøpet kan godkjennes, men Sandnes sier at over tid til C Mores sportstilbud få det han kaller et tydelig TV 2-stempel og viser til arbeidet TV-selskapet har lagt ned ved å løfte blant annet dekningen av sykkelsport og håndball.

Han utelukker ikke at de på sikt kan komme tilbud til C Mores abonnenter, eller til TV 2 Sports abonnenter med pakkeløsninger. Det samme gjelder de som i dag abonnenter på TV 2 Sumo.

TV 2 kjøper ikke film- og TV-seriekanalene til C More, men de får likevel tilgang til rettighetene både på tradisjonelt TV og som strømmetjeneste. Dermed kan dette innholdet fungere som et supplement på TV 2 Sumo i kampen om seerne mot Netflix og HBO Nordic.

- Det vi ser er at abonnement blir en viktigere del av å det drive med TV, slik det i mange år har vært i papirvirksomheten. Det opplever vi også med Sumo.

Problembarn

C More, tidligere Canal Plus, har vært vanskelig  å få økonomisk skikk på for dens tidligere eiere. TVNorges SBS forsøkte lenge etter å ha kjøpt selskapet i 2005 for 270 millioner euro. Etter at tyske ProSieben tok over eierskapet, ble C More i 2008 solgt til Bonniers TV4 i Sverige. Handelen verdsatte TV-selskapet til 320 millioner euro. Litt senere kom også Telenor inn på eiersiden.

Sistnevnte solgte sine 35 prosent av selskapet til TV4 i fjor sommer. I 2011 betalte C More 1,1 milliarder for Tippeliga-rettigheter.

I 2013-rapporten til Bonnier vises det til nettopp de økte kostnadene knyttet til sportsrettigheter, som har gitt selskapet en ufordelaktig situasjon i det norske markedet. Dette forverret økonomien i C More som helhet. I 2013 ble prisene ut mot forbrukerne presset som følge av den økte konkurransen fra strømmetjenester på nettet. Særlig da innen film og tv-serier.

I rapporten heter det videre at situasjonen for hele C More er utfordrende, og fremfro alt i marked utenfor Sverige. I sin rapport for 2013 skriver TV4 at selskapet går med tap etter utfordringer i Norge og Finland. Det vises til at kjøpet av fotballrettigheter førte til at antall abonnenter i Norge økte, men samtidig til et svakere resultat på den norske betal-TV-cirksomheten.

Powered by Labrador CMS