Mediebedriften der alle piler peker oppover og pengene brukes til å oppbemanne

Gladnyhet i en tung tid for bransjen: – Vi er svært fornøyd med utviklingen, slår disse medielederne fast. 

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Midt i nedslående nyheter om inntektssvikt og bemanningskutt kommer TV Haugaland med gladnyheter. Egenkapitalen var tapt etter tunge år i kjølvannet av finanskrisen, men i 2013 ble minus snudd til pluss. Det ferske årsregnskapet for 2014 viser at omsetningen økte med 2,9 millioner kroner til 18,3 millioner i fjor, mens årsresultat før skatt nådde 1 million. 

– Nå er TV Haugaland blitt en lønnsom lokal tv-stasjon, fastslår ansvarlig redaktør Alexander Urrang Hauge og daglig leder Øivind Lindøe.

– Dette er kurvene mange misunner oss, sier de to om følgende nøkkeltall for TV Haugaland de siste årene:

Oppbemanner

Suksessen har ført til at stasjonen nå er godt i gang med å oppbemanne, og for tiden er det redaksjonen som nyter godt av dette. Antall årsverk ble økt med ett i 2014 og ytterligere to i inneværende år. Dermed er TV Haugaland oppe i 12 redaksjonelle årsverk.

En god del av de økte ressursene brukes på nettutgaven. Nettsakene utgjør omtrent halvparten av den daglige redaksjonelle produksjonen. TV Haugaland sender en times program, som deretter går på loop hos kabelselskapene, seks dager i uka. På årsbasis produserer selskapet 500 timer redaksjonelt innhold og om lag 400 reklamefilmer.

Her finner du flere saker om TV Haugaland

“Gammel” stasjon

TV Haugaland ble stifet som et uavhengig selskap i 1994, etter å ha vært på lufta i et par år. Stasjonen dekker Nord-Rogaland og Sør-Hordaland (Sunnhordland) - et nedslagsfelt med 150.000 innbyggere. Andre lokal- tv-stasjoner ble startet eller overtatt av store mediebedrifter og konserner og falt som ofre for finanskrisen. TV Haugaland, som tidligere gikk bra økonomisk, fikk også en økonomisk smell som følge av finanskrisen i 2008-09.

[quote:1-left]

– Vi er svært fornøyd med utviklingen. Spesielt med tanke på at 2014 var et spesielt år med flyttekostnader, dobbel husleie og en rekke engangsinvesteringer i nytt studio. Jeg er optimist med tanke på framtiden, sier Lindøe.

Han tror at også 2015 kan bli et vekstår, basert på den starten TV Haugaland har hatt på året

 – De siste tre årene har inntektene våre økt med 15-20 prosent årlig. Vi budsjetterer med en like stor vekst i 2015. Men nå har vi også som mål å øke overskuddet, ikke bare å fylle på med kostnader.

Kvalitet

Lindøe sier at kvaliteten på både det redaksjonelle innholdet og tv-reklamen er årsaken til at annonsørene gir TV Haugaland tillit og legger markedsbudsjetter til kanalen. Inntekter fra nasjonale annonsører, via mediebyråene, utgjør nå 10-15 prosent av totalinntektene til TV Haugaland.

– Vi har inngått rammeavtaler med byråene, slik at vi får sonet tv-reklame fra store riksannonsører. Jeg tror ikke så mange lokal-tv-stasjoner gjør dette. Tidligere kom også våre reklameinntekter kun fra lokale annonsører.

Lindøe trekker i tillegg fram klubbtv-avtalen TV Haugaland har med fotballklubben FK Haugesund. Den bidrar både til økt seeroppslutning og millioninntekter.

[quote:2-right]

Innfører turnus

Redaktør Hauge forteller at redaksjonen er styrket med flere frontredigerere og bemanning kveld og helger.

– 2. mars innfører vi  turnus i redaksjonen, slik at vi er bemannet 18 timer i døgnet alle dager i året. Samtidig jobber vi med å utvikle journalistikken og tilstedeværelsen vår i regionen.

TV Haugland har en lærlingordning som fører fram til fagbrev som mediegrafiker. Den innebærer at bedriften hvert år har en til to lærlinger inne. Den siste som tok fagbrevet er nå ansatt i redaksjonen og jobber som fotograf, redigerer og produsent.

[quote:3-left]

– Alle i redaksjonen er innholdsprodusenter. Det er noe av nøkkelen til suksessen. Vi satser veldig hardt på journalistikk, og ikke så mye på underholdning som andre lokal-tv-stasjoner. Vi prioriterer nyheter, aktualiteter og debatt og opplever at det har en samlende funksjon, sier Hauge.

11 stasjoner

Fagsjef for tv og radio i Mediebedriftenes Landsforening, Halvor Borse, sier til Journalisten.no at MBL for tiden har 11 lokale og regionale tv-stasjoner som medlem.

– Det er både selvstendige stasjoner og noen som er en del av mediehus. TV Haugaland og TV Vest er de to største. Alle driver med både linjære sendinger og web-tv, og enkelte også med levende sendinger på web. Det ser ut som at TV Haugaland er den stasjonen som leverer best resultater for tiden.

Borse forteller om økende interesse for levende bilder. MBL har registrert flere aktører på feltet de siste årene.

Powered by Labrador CMS