Google strør penger på journalistikken

Google-sjef Jan Grønbech mener medie-fondet viser selskapets vilje til samarbeid. Foto: Birgit Dannenberg

Google strør penger på journalistikken

Oppretter fond på 150 millioner euro. Også åpent for norske medier.

Denne uken ble det kjent at Google Europe lanserer fondet Digital News Initiativ (DNI). I fondet ligger 150 millioner euro, fordelt over en treårsperiode. Bak initiativet står i tillegg til Google åtte større europeiske mediehus, og organisasjoner som European Journalism Center og INMA.

Ifølge Business Insider skal midlene imidlertid ikke gå til partnerne, som inkluderer titler som The Guardian, Die Zeit, El Pais og The Financial Times. Pengene skal derimot fordeles på europeiske medieorganisasjoner som utviser digital nytenking.

Åpent for alle medier

I programmet inngår både produktutvikling, forskning og opplæring i digital kompetanse for journalister. Målet for satsningen er et mer levedyktig økosystem for den europeiske nyhetsjournalistikken.

– Det er selvfølgelig åpent for norske mediehus som måtte ha interesse av å delta i et slikt samarbeid, sier administrerende direktør Jan Grønbech i Google Norge.

Google i Norge vil ikke fronte initiativet aktivt, men ifølge Grønbech er de tre store mediekonsernene i Norge informert om initiativet.

– Vi er alltid positive til samarbeid, og tror at dette initiativet er med på å understreke dette. Det er først og fremst et europeisk initiativ og ikke et norsk.

Positive til fond

Etter det Stig Finslo, direktør for HR, utgiverspørsmål og kommunikasjon i Amedia kjenner til, har ikke Google vært i kontakt med konsernet. Amedia har derfor heller ikke tatt stilling til om dette er midler de vil søke, eller noen annen form for Google-samarbeid innen digital innoavasjon. 

– På generelt grunnlag er vi positive til initiativ knyttet til åpne fond for utvikling av journalistikk og redaksjonell innovasjon, enten det er Fritt Ord eller andre som et initiativtakere til dette, sier Finslo og fortsetter:

– Det er imidlertid noe uklart for oss om Googles initiativ og tilgangen til fondet er utelukkende ideelt, åpent og uten betingelser for de som vil søke støtte, eller om det forutsetter et partnerskap som også betinger tilgang til eller leveranser av redaksjonelt innhold fra deltakerne.Vi forutsetter at det første er tilfelle, og som sådan høres det ut som et spennende initiativ.

Sjarmoffensiv

Google har de senere årene høstet både kritikk og havnet i rettsaker, blant annet for produktet Google News. Initiativet kan dermed forstås som et forsøk på konfliktdemping. Den svenske journalisten og google-eksperten Andreas Ekström kaller det en sjarmoffensiv.

– Timingen er strålende. Satsningen gir dem enorm good-will. Man kan, om man vil være litt ekkel, se det som et elegant og gentlemannsaktig forsøk på mykne europeiske politikere, sa Ekström til SVT Kulturnyheter.

Samtidig understreker han at initiativet er veldig godt, selv om det kun er for småpenger å regne for teknologigiganten.

Nyhetenes venn

DIN ble presentert av Carlo D’Asaro Biondo, Google-sjef for strategisk samarbeid i Europe under FT Media Conference i London.

– Vi har alltid ønsket å være en venn og partner til nyhetsindustrien. Men vi innser at vi har gjort noen feilsteg underveis og blitt sett på som vanskelige å samarbeide med. Det ønsker vi nå å gjøre noe med, sa Biondo til NPR.

Han fortsatte med å si at det ville vært fantastisk om det fantes en enkel løsning for å få skikk på nyhetsmediene, men at dette er et ansvar Google verken kunne ta eller håpe på å klare.

– Jeg må gjøre det klart at uavhengig av hvor mye vi beundrer kvalitetsjournalistikken, så har vi ingen planer om å lage eller distriubere nyheter. Selv om det det ser ut til at vi er ganske gode til å generer dem.

Det er kun to uker siden Google ble saksøkt av EU for brudd på konkurransereglene.

 

Annonser

Les også

Ett års tid etter at flere mediehus ga opp å bruke Facebooks Instant Articles, er nettgiganten på frierferd igjen med en oppdatert versjon.

Tidligere nyhetsanker i TV2 sluttet i kanalen på grunn av trakassering. Hun forteller i detalj om opplevelsene i et offentlig innlegg på sin Facebookside.

Flere tusen i bransjen har fått spørsmål fra de fem presseorganisasjonene. Fikk 400 svar på under en time.