20 Minutes

Schibsted vurderer å gå ut av fransk gratisavis

Har mottatt bud fra belgisk medieselskap på eierandelen i 20 Minutes France.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er fra det belgiske medieselskapet Groupe Rossel som ønsker å kjøpe Schibsted Media Groups andel på 49,3 prosent i den franske utgaven av gratisavisselskapet 20 Minutes. Schibsted oppgir ikke hvor mye belgierne tilbyr å betale for eierandelen.

SCHIBSTED MEDIA GROUP

• Internasjonalt mediekonsern med 6.900 ansatte i 29 land.
• Schibsted eier mange av de største mediehusene i Norge og Sverige og er engasjert i nyhetsmedier i blant annet Frankrike og Spania. Samarbeidet mellom regionsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen ble formalisert gjennom etableringen av Media Norge i 2009. I 2012 ble Schibsted Forlag og VG også lagt inn i selskapet, som skiftet navn til Schibsted Norge.
• Schibsted Classified Media er ledende på online rubrikk i Europa. Selskapet har virksomhet i mange etablerte markeder i Vest-Europa og i voksende markeder i Asia, Øst Europa og Latin Amerika.

Dersom de to mediekonsernene blir enige vil transaksjonen bli gjenstand for en standard godkjenningsprosedyre av franske konkurransemyndigheter. Transaksjonen ventes gjennomført rundt oktober i år, heter det i en pressemelding fra Schibsted.

– Hvis transaksjonen gjennomføres har vi stor tro på at Rossel vil bli en god eier for 20 Minutes i Frankrike. Rossel er et ledende medieselskap i Belgia og har solid tilstedeværelse i Frankrike. Rossel deler de publisistiske verdiene til Ouest France, 20 Minutes andre storaksjonær, og vil derfor bidra til å skape et kontinuitetsperspektiv, sier sier Pierre-Francois Marteau, Senior Vice President for Strategi i Schibsted og tidligere styreformann for 20 Minutes France.

Han betegner Ouest France som en solid og pålitelig partner i 20 Minutes gjennom de siste 13 årene.

I 2014 hadde 20 Minutes France inntekter på 46,5 millioner euro, som tilsvarer 390 millioner norske kroner, en brutto driftsmargin på 0,9 millioner euro. Schibsted regner med å bokføre en mindre regnskapsmessig gevinst.

Powered by Labrador CMS