Politiforum med ansvarlig redaktør Ole Martin Mortvedt i spissen hadde god grunn til å juble da Fagpressen delte ut priser torsdag kveld. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix
Politiforum med ansvarlig redaktør Ole Martin Mortvedt i spissen hadde god grunn til å juble da Fagpressen delte ut priser torsdag kveld. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix

Fagpressens gravepris til Kommunal Rapport

Sykepleien stakk av med journalistprisen mens Politiforum og Kampanje gjorde storeslem.

Published   Updated

“Leverandørprosjektet – og kampen om åpne aksjonærdata”, signert Vegard Venli, Lisa Rypeng og Henning Aarset i Kommunal Rapport er årets vinner av Fagpressens gravepris. 

Kommunal Rapport-journalistene Lisa Rypeng og Vegard Venli tok imot prisen for gravejournalistikk. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix
Kommunal Rapport-journalistene Lisa Rypeng og Vegard Venli tok imot prisen for gravejournalistikk. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix

“Journalistane Vegard Venli, Lisa Rypeng og Henning Aarset i Kommunal Rapport har sett søkelyset på ein sektor som forvaltar store summar av fellesskapets pengar, utan særleg innsyn. Fagpressens gravepris 2015 er ei heidring av solid journalistisk arbeid, nitid metodisk tilnærming, og Pippi Langstrømpes filosofi: «Det har eg aldri gjort før, så det kan eg heilt sikkert».” heter det i juryens begrunnelse.

Dimitri Koutsomyties. Foto: Bjørn Åge Mossin
Dimitri Koutsomyties. Foto: Bjørn Åge Mossin

Erlik Oslos fotograf Dimitri Koutsomyties vant Fagpressens fotopris 2015 for bildeserien “Tiggingens unge ansikt”. Det er fjerde gang han vinner prisen. 

“Fotografen viser også sikker sans for spillet mellom lys og skygge, og bruker sorthvitt-teknikken bevisst til å understreke nettopp dette.” skriver juryen. 

Fagbladet Sykepleien fikk journalistprisen for “De dype sårene” om fire pasienthistorier.

“Faglig ekspertise i kombinasjon med varme og omsorg og gir et eksklusivt blikk inn i en avdeling som alle har hørt om, men som få – heldigvis – har førstehånds kunnskap om. Sykepleiens journalister har arbeidet med pasientene og deres pårørende gjennom hele prosessen, og med sykepleierne på Haukeland. Dette er et stykke svært grundig journalistikk.” skriver juryen. 

Sykepleien har vunnet prisen to ganger tidligere. 

Politiforum vant forsideprisen for sin forside om fangetransport i Nord-Norge. 

“Politiforum har laget en førsteside som umiddelbart fanger juryens interesse, i en type sak som det ofte er nesten umulig å illustrere. Redaksjonen har turt å gjøre noe utenom det vanlige: De har våget å bruke en detaljert grafikk på førstesiden, en type grafikk som tradisjonelt er forbeholdt innsidene, et vågestykke som bladet har lykkes med. Førstesiden har et tydelig budskap ved første øyekast, samtidig som den vekker lyst til å studere detaljene i saken.”

Politiforums ansvarlige redaktør Ole Martin Mortvedt fikk med seg hedersprisen Årets Bladfyk med seg hjem. 

Les også: Politiforums redaktør er årets bladfyk

Bransjebladet Kampanje fikk med seg både Markedsprisen og Innovasjonsprisen hjem. 

Den gjeveste av prisene var det Teknisk Ukeblad som i år fikk æren av å ta med seg hjem. 

Les også: Teknisk Ukeblad vant Fagpresseprisen

«Vinneren har tydelige ambisjoner både redaksjonelt og kommersielt, og juryen har særlig merket seg den prisverdige gjennomføringsevnen redaksjonen har hatt. Her er det en helhetlig satsing og utvikling der både trykt blad og nett spiller tydelige roller, og der utviklingen skjer på alle plattformer. Når frekvensen på papirutgaven er redusert fra 42 til 22 utgaver, viser statistikken at bladet samtidig klarte å øke lesertallet fra første til andre halvår,» heter det i jurybegrunnelsen.

Fagpressens journalistpris gikk til Sykepleien og journalistene Ann-Kristin Bloch Helmers (t.v) og Marit Fonn. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix
Fagpressens journalistpris gikk til Sykepleien og journalistene Ann-Kristin Bloch Helmers (t.v) og Marit Fonn. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix
Staben i Kampanje Kampanje fikk med seg både Markedsprisen og Innovasjonsprisen hjem. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix
Staben i Kampanje Kampanje fikk med seg både Markedsprisen og Innovasjonsprisen hjem. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTBscanpix