Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
- Det går ikke an å ha en avis i dag uten å tilby leserne innholdet på den plattformen de selv vil ha.
Anna B. Jenssen smiler. Torsdag kveld annonserte hun under Morgenbladets sommerfest at nettsidene nå er relansert. Med nytt design og mobiltilpasset innhold. Nesten 200 år etter at avisen så dagens lys på et papirformat på størrelse med ett nettbrett.
Blir portal
Morgenbladet er ingen gigant på nett. Mellom 25.000 og 30.000 unike brukere hver uke, oppgir de selv. Men nesten alt av innholdet, med unntak av debattstoffet, krever abonnement. Ambisjonene er større. Med tre ansatte som skal jobbe digitalt, mye takket være 1,5 millioner kroner i støtte til digital utvikling fra Fritt Ord, vil det skje ting.
Seint torsdag kveld kunngjør altså Jenssen en soft launch. Fra da av skal ikke Morgenbladet lenger bare ha avisens eget stoff. Det skal bli et samlingssted for innhold fra omtrent tjue tidskrift. Minerva, Manifest, Vinduet, Fett for å nevne noen.
Noe av innholdet legger de på egen drakt, annet direktelenker de. Jenssen sier de utnytter at det på nett ikke er noe plassproblem. Og gir leserne samtidig en dybde. Dette innholdet krever ikke at brukerne må åpne lommeboken. Innholdet som legges på Morgenbladets sider blir behandlet deretter, forteller hun, og sendes ut i avisens kanaler i sosiale medier.
Inntekter fra innholdet er og vil være avgjørende for Morgenbladet. De har aldri gitt bort særlig av innholdet gratis. Selv om avisen under Truls Lie var tidlig på nett. Derfor er det ikke snakk om å lansere en slags plusstjeneste slik mange andre mediehus har gjort gjennom de siste tre årene.
Jenssen forteller at det skal være nytt innhold på nettsidene hver dag fra nå av. Kanskje ikke egensaker hver dag, men nytt innhold. Og hver fredag tømmes forsiden og fylles opp med nytt innhold. Fra avisen.
– Vi gjør dette for å gi følelsen av å lese noe som er stramt redigert.
Annonse
Intervjuer egne journalister
I tillegg til å hente inn og redigere innholdet fra tidsskriftene skal den digitale delen av staben også lage journalistikk. Noen nyhetsavis er det ikke snakk om, men for eksempel å følge opp egne saker.
Oppslagssaken om SV denne uken er en slik sak. Den har oppfølgingspotensiale, sier hun.
Sannelig kaster også Morgenbladet seg på podcast-bølgen. Askild Matre Aasarød som tidligere har jobbet i NRK og i Plot, skal ta med publikum bakenfor scenen og spørre journalistene om hvorfor de valgte å skrive den aktuelle saken, og fortelle om arbeidet bak.
– Blir ikke dette veldig navlebeskuende?
– Jo. Kanskje litt. Vi har diskutert akkurat den, men vi har kommet til at det også er fint med åpenhet. For det viser hvordan vi jobber.
Jenssen sier at det selvfølgelig ligger et håp om økte inntekter fra satsingen. I fjor var et ganske godt inntektsår for Morgenbladet. Omsetningen var på like over 58 millioner. En økning på vel 3 millioner kroner fra året før. Og det er salgsinntektene som øker. Det ga avisen, som Dagens Næringslivs eier NHST har 49 prosent av, et driftsoverskudd på 1,9 millioner kroner. Mer en halvannen million bedre enn året før.
Det skjer samtidig som papiropplaget for første gang på tjue år går tilbake. Ikke mange eksemplarer, men likevel tilbake. Legger vi til de digitale tallene gikk det samlede opplaget likevel marginalt fram I år ser det ut til at opplaget holder seg på samme nivå som i fjor. I hverfall håper redaktøren på det. Hun mener Morgenbladet ennå ikke har møtt taket og at det fortsatt er rom for mer vekst.
Til høsten kommer det enda mer. Trolig mer portal og garantert nettdebatt.