Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Dermed fortsetter konsolideringen av lokalavismarkedet i Trøndelag. I vinter ble det kjent at Amedia solgte tre av sine lokalaviser i Trøndelag til Adresseavisen Gruppen og dermed til Polaris Media.
Trønder-Avisa tok nylig kontakt med Amedia for å undersøke muligheten for å kjøpe Namdalsavisa. Etter kortvarige forhandlinger ble partene enige. Amedia er overbevist om at de nye eierne vil utvikle mediehuset i Namsos til det beste for lesere, annonsører og medarbeiderne, heter det i en pressemelding.
– Dette er en historisk avtale som gjør at vi får etablert et nordtrøndersk mediekonsern med lokale eiere som har klare publisistiske mål og tradisjoner for sitt eierskap i mediene, sier administrerende direktør og sjefredaktør i Trønder-Avisa, Arve Løberg.
Han understreker at avtalen skal godkjennes av styret i Trønder-Avisa før den er endelig. Det skjer denne uka.
Omsetning på 230 millioner
Med oppkjøpet av Namdalsavisa vil det nord-trønderske mediekonsernet få en samlet omsetning på 230 millioner kroner og et samlet avisopplag på 41.448 eksemplarer.
Namdalsavisa har sitt hovedkontor i Namsos og har i dag et opplag på 10.798 og en omsetning på vel 60 millioner kroner. Trønder-Avisa, som har sitt hovedkontor i Steinkjer, har et opplag på 19.719, mens de øvrige avisene i Trønder-Avisa-konsernet – Steinkjer-Avisa, Lokalavisa Verran Namdalseid, Inderøyningen og Snåsningen har et samlet opplag på 10.931 eksemplarer.
I tillegg eier Trønder-Avisa-konsernet 47 prosent av Ytringen og en aksjepost på 23 prosent i Levanger-Avisa, som er ett av eierselskapene bak avisa Innherred.
Trønder-Avisa-konsernet har i dag en omsetning på 170 millioner kroner.
Annonse
Vanskelig avgjørelse
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia sier at beslutningen om å selge Namdalsavisa var en vanskelig avgjørelse.
– Som eier av Namdalsavisa måtte vi veie et konkret tilbud opp mot hva som over tid ville være best for både Namdalsavisa og Amedia. I dette tilfellet kom vi til at Namdalsavisa vil ha fordeler av å bli del av en større lokalt forankret mediegruppe i Nord-Trøndelag. Derfor aksepterte vi tilbudet, sier Stokstad i en kommentar.
Han peker på at et dypere samarbeid mellom Trønder-Avisa og Namdalsavisa har vært diskutert gjennom flere tiår uten at det har lyktes å skape en integrert løsning før nå.
I 1994 kjøpte Amedia en eierpost i Trønder-Avisa og i årene etter ble det forsøkt å få til et tilsvarende samarbeid mellom de store avisene i Nord-Trøndelag. Da dette ikke viste seg mulig, valgte Amedia i 2009 å selge seg helt ut av Trønder-Avisa.
– Det ligger åpenbare synergier mellom de to mediehusene, både markedsmessig og økonomisk. Namdalsavisa hører hjemme i Nord-Trøndelag og har langt større markedssynergier med Trønder-Avisa enn med våre aviser i Nordland. Vi selger til solide eiere med lokal forvaltning og med tydelige ambisjoner på Namdalsavisas vegne, sier Stokstad, og legger til at han er fornøyd med den økonomiske delen av avtalen.
Gir muligheter
– Det føles selvfølgelig litt spesielt å skulle forlate Amedia og den familien vi har vært en del av i mange år, men samtidig ser vi at dette gir oss muligheter til å dyrke videre det som har vært vår suksess, den lokale særegenheten og forankringen i Namdalen, sier sjefredaktør Kim Riseth i Namdalsavisa.
Arve Løberg er glad for at det har latt seg gjøre å få til en god industriell løsning i form av et sterkt nordtrøndersk mediekonsern med lokalt eierskap.
– Vi har ønsket å kjøpe Namdalsavisa fordi det er et mediehus med en god ledelse, mange dyktige og kompetente medarbeidere og med en bunnsolid posisjon i markedet i Namdalen. Vi ser fram til å være med på å videre utvikla NA i årene framover, sier Løberg.
Trønder-Avisa-konsernet har et strategisk og nært samarbeid med Adressa-gruppen og resten av Polaris Media. Trønder-Avisa eies av de to lokale selskapene AS Nord-Trøndelag og LL Inntrøndelagen, samt av Polaris Media med 10,3 prosent.