Ansvarlig redaktør Alexander Jansen. Foto: Martin Huseby Jensen

Målet er å drive Drm24.no langt om lenge og lengre enn langt

To måneder etter lansering er Drammens nyeste redaksjon godt etablert, og målene er ganske så hårete.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nesten to måneder er gått siden Drammen Live24 ble lansert. Med sluttpakke fra Drammens Tidende (DT) gikk ansvarlig redaktør Alexander Jansen og salgssjef Trond Borgen rett i den digitale strupen på sin tidligere arbeidsgiver.

De har delt ut løpesedler utenfor jernbanestasjonen i byen. Som tilfeldigvis er nabo med DT. De har hatt stands. Og flere andre stunts. Men det er den sosial delingen som har bidratt til at Drm24.no ligger i slutten av juni vaker rundt et daglig snitt på 4.000 unike brukere totalt på desktop og mobil.

– Vi ligger på prognosene. Målet er at vi skal nå 10.000 unike i døgnet innen utgangen av året, sier Jansen. Han verken blunker eller stotrer.

Hjemmekontor

Klarer de det er DT.no fortsatt langt større målt i unike brukere. Drammens Tidende hadde samlet et snitt på 55.000 daglige unike brukere på mobil og desktop i uke 27 ifølge TNS Gallup. Men så er det tross alt bare to måneder siden konkurrenten ble lansert. Mest på dugnad.

Mediene i Drammen

• Drammens Tidende ble grunnlagt i 1832. Avisen hadde i 2014 et papiropplag på 26.545. Nesten 10.000 færre enn opplaget var fem år tidligere.

• Dagsavisen Fremtiden er grunnlagt 1905. Forsøkte en kort tid under navnet DrammensAvisa før den gikk inn i 2000. Nå en del av Dagsavisen og har opplag på rundt 1.000 eksemplarer.

• Byavisa grunnlagt i 2009 og har ifølge Wikipedia et opplag på 40.000 aviser.

• Drammen Live24 ble lansert mai 2015. Er det eneste rene digitale mediet. Har rundt 3.000 unike hver dag.

Vi møtes på en kafé i Drammen sentrum. Så langt har ikke den unge redaksjonen noen lokaler. Det blir hjemmekontor. For Jansens del, bare et par meter fra senga. Noe som synes. Helgen før vi møtes har han oppdatert sakene på nettsiden klokka 00:36 natt til søndag. Det blir mye blålys, og det har leserne også gitt tilbakemeldinger om. Problemet er jo at det gir trafikk. Likevel skal ikke Drm24.no vær en politilogg. Derfor skriver de også om alt. For målet er å ha mangfold på forsiden.

Med begrensede ressurser skal det likevel litt til. Nå har de knyttet til seg noen bloggere. På sikt er målet å bygge en bloggportal. Og så blir redaksjonen, om annonsesalget fortsetter på det nivået det er i dag, tilført flere ressurser utover høsten.

Men la oss stoppe opp litt og gå noen måneder tilbake. Det er begynnelsen av 2014 og i Amedia, som eier Drammens Tidende, går det ut varsel om omfattende kutt i hele konsernet. Jansen jobber på nettdesken i DT. Inkludert frilansarbeid har han tilbragt 15 år i avisen. Hele situasjonen mediehuset og mediekonsernet var inne i ble oppfattet som slitsom. Gleden var ikke lenger like stor. Så han veide hva han skulle gjøre. Hans jobb var ikke i fare. Sluttpakke var egentlig ikke i planene hans. Men slik ble det likevel. I et nyfødt 2015 stod han med en avtale om sluttsalær de neste seks månedene. Ennå var ikke noe nettsted blant planene hans.

– Jeg søkte kommunikasjonsjobber. Jeg var på noen intervjuer, og samtidig dukker tanken om å starte noe eget opp.

Dugnad

Utover nyåret ble planleggingen intensivert og 30. april ble nettsiden lansert. Ifølge Jansen ligger det ingen forhåpninger om å bli rik over natten. Snarere handler det om å føle eierskap og å skape en arbeidsplass på egne premisser. Alle de ti som er med har aksjer i selskapet.

Det blir mye dugnad, sier Jansen, og flesteparten av de andre har mer enn dette ene beinet å stå på. Men ambisjonen er klare. Det skal gå rundt og til høsten er håpet å kunne ha opp mot tre-fire ansatte i redaksjonen på tilnærmet fulltidsbasis.

Siste lønn fra Drammens Tidende er utbetalt. Nå driver Jansen for egne midler. Han mener det er marked for flere digitale aktører i Drammen. Mens DT er kjempen, er Byavisa og Dagsavisen Fremtiden knapt til stede.

– Dette er ingen døgnflue. Vi skal bli stående.

Hva om det kommer noen og banker på døren og vil kjøpe dere?

– Da får vi ta det når den tid kommer. Men vi vil ikke selge til høystbydende. Vi vil leve av å drive på med dette.

Powered by Labrador CMS