Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

«Journalister driver med journalistikk, ikke reklame»

Bloggere har fått pålegg om å merke skjult reklame for å følge markedsføringsloven. Journalister skal forholde seg til Vær Varsom-plakaten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I et brev flere bloggere, inkludert Fotballfrue, har fått fra Forbrukerombudet påpekes det at de plikter å følge markedsføringsloven. I brevet som Caroline Berg Eriksens ektefelle Lars-Kristian Eriksen publiserte på Facebook skriver ombudet at følgende publiseringer i sosiale medier må merkes reklame:

• Omtale av arrangementer i regi av næringsdrivende, som kundekvelder eller lanseringsfester

• Omtale der produkter er fått eller lånt fra navngitte produsenter uten lenke til nettbutikk, som omtale av solbriller

VVP

Journalister skal fortsatt forholde seg til Vær Varsom-plakaten, og ikke markedsføringsloven. Det opplyser forbrukerombud Gry Nergård overfor Journalisten.

– Markedsføringsloven gjelder også for alminnelige medier, men vi har en langvarig praksis i Norge om at pressen håndterer dette selv ut fra sitt eget etiske regelverk, sier Nergård.

Hun viser til at Vær Varsom-plakatens (VVP) kapittel 2 om integritet og troverdighet tidligere i år ble endret slik at Tekstreklameplakaten ble innlemmet i VVP. Og at klager på brudd på god presseskikk behandles i Pressens faglige utvalg (PFU).

– Så lenge det håndteres bra der, vil vi la det gå der.

Nergård viser også til at bloggere nå kan forplikte seg til å følge Vær Varsom-plakaten, gjennom søknad til Norsk Presseforbund. Bloggere som velger det skal forholde seg til medienes etiske regelverk, og ikke markedsføringsloven.

Les også: Moteblogger forplikter seg til å følge Vær Varsom-plakaten

Bloggere som ikke har forpliktet seg på Vær Varsom-plakaten kan få saker meldt inn av Forbrukerombudet til Markedsrådet. Men så langt er ingen saker havnet der.

– Vi vurderte det kraftig i denne tilsynsrunden, men valgte heller å sende dette brevet.

Sluttprodukt

Pressegeneral Kjersti Løken Stavrum sier Norsk Presseforbund er godt orientert om Forbrukerombudets arbeid. Hun sier at den nye teksten i VVP gjør det klart at redaktøren skal opprettholde det klare skillet mellom reklame og journalistikk.

– Forbrukerombudets påpekninger i brevet er en påminnelse om at vi har et felles mål. Samtidig har vi en klar og naturlig arbeidsdeling mellom oss, sier Løken Stavrum.

– Journalister driver med journalistikk, ikke reklame. Det er hele forskjellen mellom bloggere og journalister.

Generalsekretæren sier at for eksempel en mobiljournalist ikke trenger å merke bilder tatt med en testmobil og publisert i sosiale medier forut for publiseringen av selve testen som reklame.

– I en situasjon der det er lånt et produkt er det selve sluttproduktet som er avgjørende. Redaktøren står ansvarlig for den publiseringen.

Hun er ikke overrasket over brevet Forbrukerombudet har sendt ut, og viser til Aftenpostens reportasje tidligere i år om bloggere som ble invitert på tur til festøya Ibiza i regi av en nettbutikk.

– Vi følger nøye med, og har nær kontakt med ombudet fordi det er nyttig.

– Det er ikke fordi mediene opplever konkurranse fra bloggerne?

– Nei, absolutt ikke.

Les mer om presseetikk.

Powered by Labrador CMS