NRK ble frifunnet for brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Foto: Mahlum/Wikimedia Commons
NRK ble frifunnet for brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Foto: Mahlum/Wikimedia Commons

NRK får bot på 600.000 kroner

Allmennkringkasteren brøt loven valgnatta.

Published Updated

Klokken 20.49 leste NRKs reporter Lisbeth Skei opp valgprognosen for Arbeiderpartiet på landsbasis og i Bergen for Hadia Tajik. Intervjuet ble sendt direkte på NRK1.

I sitt svar til Medietilsynet skrev statskanalen at Skei var overbevist om at klokken var passert 21, og at det derfor var lov å kunngjøre resultatene.

Også Svelviksposten må betale for å ha publisert valgresultatene for tidlig. Avisa publiserte opptelte forhåndsstemmer til alle de politiske partiene i Svelvik kommune i sin nettavis klokken 19.38 og får et gebyr på 100.000 kroner.

– I begge tilfellene har det blitt begått klare brudd på regelverket, sier Gudbrand Guthus i Medietilsynet.

Uaktsomt

Det er ikke lov å offentliggjøre valgresultater og prognoser før klokken 21 valgdagen, da valglokalene har stengt. Bakgrunnen er at folk skal stemme uten å bli påvirket av hva andre har stemt.

– Vi er helt enige med Medietilsynets vurdering av at det var et klart brudd på valgloven, og vi er glade for at de er enige med oss i at det skjedde på grunn av uaktsomhet, sier nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk i NRK.

Medietilsynets vedtak kan påklages innen tre uker. Kalbakk sier at en eventuell anke kun vil gjelde størrelsen på gebyret.