Berlingske tilbakekaller 23 artikler

En medieskandale rammer flere danske medier. Foto: Foto: Jacob Bøtter/Flickr.com

Berlingske tilbakekaller 23 artikler

Dansk sportsjournalist innrømmer å ha diktet opp navn på kilder.

Lørdag meldte den danske avisen Berlingske at de har trukket tilbake 23 artikler skrevet av avisens tidligere sportsjournalist Michael Qureshi. Ifølge meldingen er artiklene produsert med en arbeidsmetode som strider med Berlingskes etiske regler.

Hadde ikke fått jobben

Qureshi skiftet arbeidsgiver fra Berlingske til Ekstra Bladet for ett år siden. Fredag ble sportsjournalisten bortvist fra sin nye arbeidsgiver, skriver det danske medienyhetsnettstedet Mediawatch. Også det begrunnes med at journalistens arbeidsmetoder ikke er forenlig med journalistiske standarder.

Det som har skjedd er at Qureshi ved flere tilfeller har brukt falske navn på kilder som er oppgitt i hans artikler. Denne arbeidsmetoden var heller ikke oppgitt i artiklene hvor de falske kildene ble brukt.

«Det er en uakseptabel arbeidsmetode, og hadde Ekstra Bladet fått vite om den metoden, hadde Qureshi ikke fått ansettelsen i Ekstra Bladet for et år siden,» skriver avisen i en pressemelding som er gjengitt av Mediawatch.

Journalisten har erkjent at det samme har skjedd ved ett tilfelle hos sin nye arbeidsgiver.

Det er en intern undersøkelse i Berlingske som gjorde at de tilbakekalte artikler. Qureshi har ifølge avisen fått mulighet til, men ikke ønsket å opplyse kildenes virkelige identitet overfor den tidligere arbeidsgiverens sjefredaktør.

Qureshi innrømmer overfor VG også ha diktet opp navn i fotballboken om Martin Ødegaard, skriver VG i helgen. Sportsjournalist «Francesco Pierini» i Corriere dello Sport gjør en vurdering av Ødegaard. Problemet er at det ikke fins noen Pierini i avisen.

Beklagelig

I en Twitter-melding publisert fredag erkjenner Qureshi at «det naturligvis ikke var i orden» å ikke opplyse om at det var brukt falske navn på kilder. Samtidig forklarer han sammenhengen de falske kildene ble brukt i:

– Det handler i bunn og grunn om at jeg på fem utenlandske journalistkilder av cirka 50-60 innvilget å bruke synonymer på dem når de ble sitert fordi de primært i Barcelona var redd for å få lukket deres tilgang til klubben.

Journalisten skriver videre at det er TV 3 Sports program «Onside» som står bak avsløringen. TV 3 publiserte søndag råopptak av et intervju (ikke tilgjengelig i Norge) som ble gjort med journalisten torsdag.

– Det er folk hos TV 3 Sport og andre som har ønsket å ta meg. Det har de klart nå. Jeg ser innover og fremover, skriver Qureshi.

Han legger til at falske navn ikke er brukt på danske kilder.

– Jeg har skrevet flere tusen artikler gjennom min karriere, og det er beklagelig at en liten prosentandel av kildebruk og dårlig dømmekraft nå får meg til å ligne bransjens største svindler.

Berlingskes sjefredaktør Olav Skaaning Andersen opplyser at en videre undersøkelse vil avgjøre om de skal foreta seg noe mer i saken.

 

Annonser

Les også

TRONDHEIM (Journalisten): Etter å ha gått gjennom forsideoppslagene om terroristen, kunne Anne Gjelsvik dele bildebruken i fire faser.

Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, mener mangelen på kvinner i ledelsen er gårsdagens problem som ennå ikke er løst.