Ordet «oljesmell», her representert ved oljefeltet Statfjord, måtte se seg slått av den harde konkurrenten «det grønne skiftet». Foto: Bjørn Vidar Lerøen/Norsk olje og gass/Flickr.com

«Det grønne skiftet» er årets nyord

Oljesmell, asylbaron, pappakropp, og straksbetaling er blant ordene som ikke nådde helt opp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Årets nyord, det grønne skiftet, er et fast uttrykk som er brukt før, men nå har det virkelig slått gjennom og har preget hele året. Det er klart mest brukt av alle på lista vår, sier seniorrådgiver Ole Våge i Språkrådet til NTB.

Det er Språkrådet og Gisle Andersen, nyordsforsker og professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), som står bak den årlige kåringen.

– Det grønne skiftet, flyktningdugnad og oljesmell var selvsagte, ettersom de representerer de tre klart viktigste sakene gjennom hele året. De neste ordene er mer navlebeskuende, men gir samlet sett et komprimert tidsbilde av 2015: Trinnskatt, utslippsjuks, straksbetaling, tasteplass, pappakropp, nettvarde og asylbaron, sier Andersen.

Se Språkrådets topp 10-liste nederst i saken.

Nyhetskavalkade

Et system av dataprogrammer utviklet av Uni Research Computing bearbeider store mengder tekst fra nettet og sammenholder disse med eksisterende ordlister. Nye ord som fremkommer, plukkes automatisk opp.

– Mot slutten av året har vi tusenvis av kandidater, rangert etter frekvens. Så begynner vi øverst og går gjennom alle ord som opptrer mer enn en håndfull ganger, sier Andersen.

Jo mer aktuell en hendelse er, desto oftere blir ord og uttrykk knyttet til den brukt.

– Det grønne skiftet er et uttrykk vi tror vil feste seg for godt, i likhet med andre uttrykk knyttet til historiske hendelser og skifter. Bare tenk på «den arabiske våren» og «den industrielle revolusjon», sier Våge.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Kriterier

For å havne på lista må nyordene være aktuelle, kreative, levedyktige og bli hyppig brukt. De må også ha gode språklige kvaliteter.

– Journalister er veldig viktige for å lage nyord, de skaper ofte velklingende ord og uttrykk når de pakker inn nye temaer. Fagfolk på alle mulige fagfelt bidrar også når de setter navn på nye oppfinnelser og nyoppdagede fenomener. En siste gruppe er ungdom, som er veldig kreative. Etter hvert kryper mange av de nye ordene under radaren hos folket og blir en naturlig del av ordforrådet, og etter hvert blir noen så etablert at de kan havne i ordbøkene.

Dynamikk

Tidligere listetopper som fremmedkriger, strømmetjeneste, blåblå, nave, app, lavkarbo og askefast er velbrukte ord nå. Andre brukes kanskje ikke mye, men vi vet godt hva det er, som rosetog, smørhysteri og sakte-TV. Så er det også nyord som ikke har slått an, som karbonsko og revelyd. Det er vanskelig å forutsi, som når for eksempel rosablogg befestet seg i språket, mens gråblogg ikke gjorde det.

Andersen har noen favoritter:

– Halehelt, monstermaster, pøbelgran og verbet nave er klassikere. Særlig sistnevnte fikk vi mange reaksjoner på. Folk i Norge er generelt veldig opptatt av språk, og nye ord engasjerer. Det er spesielt for norsk at vi har en kontinuerlig språkdebatt der veldig mange er på banen. Det gjelder ikke i samme grad for engelsk, for eksempel.

– Er det noen ord dere i ettertid ser skulle vært med?

– Selfie og selfiestang er utrolig mye brukt og burde kanskje vært med, men vi har holdt det utenfor siden det ikke er norsk og ikke har en god norsk avløser. Der fant vi for eksempel nettvarde for beacon i år og ståhjuling for Segway i fjor, sier Andersen.

Dette er den rangerte listen:


1.     det grønne skiftet / det grøne skiftet
2.    flyktningdugnad
3.     oljesmell
4.     trinnskatt
5.    utslippsjuks/utsleppsjuks
6.    straksbetaling (også kalt vennebetaling)
7.    tasteplass
8.    pappakropp
9.    nettvarde
10.    asylbaron

Powered by Labrador CMS