Glade givere og mottakere. Fra venstre HR- og kommunikasjonsdirektør Nina Westgaard i Egmont Publishing, frivillighetskoordinator Irma Julardzija i Norsk Folkehjelp, stabssjef Birgitte Brekke i Norsk Folkehjelp, kommunikasjonssjef Christina Dorthellinger Nygaard i Egmont Publishing og kommunikasjonsrådgiver Heidi Smerud i Norsk Folkehjelp. Foto: Håkon Bonafede, Egmont Publishing

Egmonts ansatte gir bort julegavene sine til trengende barn

Stemte blant 10 gode formål og valgte å gi 100.000 kroner til læremidler og norskopplæring i regi av Norsk Folkehjelp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De tre siste årene har de ansatte i Egmont Publishing gitt bort en julegave til en veldedig organisasjon istedenfor å motta den tradisjonelle gaven til jul fra arbeidsgiveren. I år var det Norsk Folkehjelp som fikk flest stemmer i finalerunden og som kunne motta gaven på 100.000 kroner under en tilstelning i Egmonts kantine onsdag.

– Vi gleder oss over at barn på Folkehjelpens mottak nå får bedre læremidler og god norskopplæring. Tenk om flere mediebedrifter kunne gjøre det samme, sier kommunikasjonssjef Christina Dorthellinger Nygaard i Egmont Publishing. Hun framhever stor stemning og mye engasjement blant de rundt 400 medarbeiderne i alle avdelinger.

Se Journalistens dekning av Egmont Publishing

100.000 hvert år

Egmont gir årlig bort 100.000 kroner til et veldedig formål. Det skal være rettet mot barn og unge som har behov for en håndsrekning. Det er en forutsetning at gaven går til ryddige og veldrevne organisasjoner.

Gjør du og kollegene i din bedrift noe liknende? Skriv gjerne i kommentarfeltet eller på Journalistens Facebook-side og fortell!

– Dette synes folk er givende og hyggelig. Vi nådde ut til over 100.000 personer ved hjelp av sosiale medier og fikk inn forslag fra over 1.000 forslagsstillere eksternt og internt. I alt 38 organisasjoner ble foreslått, og 10 av dem endte opp i et finaleheat etter å ha blitt vurdert av vår jury. Så avgjorde de ansatte ved å stemme på de tiltakene de hadde mest lyst til å støtte. Avstemningen skjer anonymt på vårt intranett, forteller Dorthellinger Nygaard.

Ukeblad- og magasinkonsernet har vært gjennom et turbulent år. Etter en omfattende nedbemanning er redaksjonelt innhold fra egne medarbeidere nå i stor grad byttet ut med stoff fra frilansere og innholdsbyråer. Lederen av redaksjonsklubben i Egmont Publishing, Alexander Berg, applauderer gavetradisjonen i Egmont.

- Jeg klapper for alle bedrifter som bidrar inn i samfunnet. Det virker som om de ansatte hos oss synes dette er en fin måte å vise Egmonts samfunnsansvar på, i tråd med konsernets filosofi og grunnleggende tanke. Gavetradisjonen er strålende og jeg oppfordrer alle andre bedrifter til å gjøre noe liknende, sier Berg.

Egmont Publishing er en del av Egmont, som er en stiftelse med et fond. Egmontfondet deler i år ut 100 millioner kroner til barn og unge i Danmark og Norge med behov for hjelp, bistand, innsats eller ekstra støtte. Les mer om Egmontfondets arbeid her.

Vil fortsette

De 10 finalistene i konkurransen om årets julegave fra Egmont Publishing var - i tillegg til Norsk Folkehjelp - Norges Blindeforbund, Norges Myalgisk Encefalopati Forening, Barnekreftforeningen, Foreningen for tiltak for kreft- og hjertesyke barn, Veslas koffert, Blå Kors og Barnas stasjon, Funkis IL Hedmark, Ammehjelpen og Stine Sofies Stiftelse.

– Det er ikke alle arbeidsgivere som gir julegaver til de ansatte lenger. Men vi gleder oss over muligheten og kommer til å fortsette med å gi julegave til en veldedig organisasjon, sier Dorthellinger Nygaard.

I fjor gikk Egmonts julegave til Sykehusklovnene, som dermed kunne stille opp med klovner på flere barneavdelinger.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 
Powered by Labrador CMS