– Det har jeg ikke tenkt så mye på. Der tok du meg på sengen, sier Helge Skodvin og ler.
Fotografen som er tilknyttet Moment Agency har holdt foredrag om Volvo 240-prosjektet sitt (se video lenger ned i artikkelen). Og rett før jul kom også boken som ble anbefalt av fotoboknestoren Martin Parr. Fra før har Skodvin også gitt ut boken «A Moveable Beast» som består av bildene fra nedpakkingen av Naturhistorisk Museum i Bergen. Serien, som forøvrig vant dokumentarklassen under fjorårets Årets bilde, er også blitt omtalt i flere internasjonale medier som Time og Neue Zürcher Zeitung.
Resten får fred
I alt 5.000 av de nesten 15.000 240-sedanene som går på norske veier har Skodvin oversikt over. 1.000 av dem har han foreviget. Men hva med resten?
– De skal få stå parkert i fred. Boken kom i november og hele det er gjort. Kommer jeg over en 240 blir det i så fall et instagrambilde.
Han forteller at folk har vært hyggelige når han har spurt om det er greit å ta bilde av doningen deres. Ifølge Skodvin er det bare å banke på døren og slå av en prat. De han har møtt har vært glade i å prate og i å drikke kaffe.
Annonse
Bare blir slik
– Det er alltid blandet fornøyelse å henvende seg, men du skal holde på til du kommer over den første kneika, sier han og forteller at han er glad i å møte folk og heller ikke kviet seg særlig.
Volvo 240 har kanskje rene linjer, men å kalle den spennende er en sterk overdrivelse. Så hvordan tenke komposisjon når bilen skal fotograferes? Det bare ble slik det måtte, er svaret til Skodvin.
– Når du holder på med fotografering tenker du ikke så mye på hvordan du gjør det. Det bare gjøres. Men noen regler hadde jeg. Som at det bare skulle være én bil med i bildet. Dermed var det flere bilder som ikke kunne vært gjort annerledes. Da må du kunne variere innenfor det snevre utgangspunktet eller repetere gjennom variasjon.
Skodvin har flere jern i ilden, hvilke de er - vil han ikke ut med nå.