Gi oss en forklaring, Schibsted!
KOMMENTAR: Er planen til Schibsted å tappe Aftenbladet, spør Christian Wedler og utfordrer Schibsted-ledelsen til å komme Stavanger for å forklare seg.
Aftenbladet var et eget selskap og en egen avis. Nå skal det bare bli et «brand». Selskapet eide eiendommer, hadde penger på bok, holdt sitt eget bygg, hadde eget trykkeri, hadde egen salgsavdeling og egen markedsavdeling. Inntektene kom fra annonsesalg i gode tider, og en god del fra abonnementene. I 1997 opprettet Aftenbladet også forløperen til Finn.no for å sikre sine rubrikkannonser og nye inntekter i den nye, digitale virkeligheten.
Denne kommentaren er først publisert av Stavanger Aftenblad, og gjengitt på Journalisten.no med forfatterens tillatelse.
Tapper avisen for kapital
Selv om inntektene til Aftenbladet har svingt, så har forretningsplanen holdt avisen trygg. Skriv godt og ha gode saker, så kommer leserne, og da kommer annonsørene etter. Aftenbladet var trygg for alle andre enn sin egen eier, Schibsted. Fordi Schibsted ville endre på litt av hvert. Ting tyder på at aviseieren Schibsted har hatt en plan om å tappe Aftenbladet for kapital og til slutt kanalisere inntektene utenom bankkontoen til Aftenbladet.
Nybygget i Stavanger til mangfoldige millioner kroner ble skilt ut uten vederlag til Aftenbladet. Dine og mine abonnementskroner og annonsørenes betalinger gjennom mange år ble overført til Schibsted uten en krone til Aftenbladet. Så kom husleieregningen.
Aftenbladet hadde nesten et gjeldfritt trykkeri, også det ble skilt ut uten vederlag til avisen. Så kom regningene for trykking og kostnadene økte. Selv Finn.no, Aftenbladets «melkeku» som skulle sikre inntekter i den nye, digitale hverdagen, ble ført ut av selskapet, og tilbake satt Aftenbladet ribbet. Heldigvis har Aftenbladet hatt gode annonseinntektene fra papir og nettavisen.
Overtar annonseinntektene
Nå forstår jeg det slik at Schibsted i sin visdom har bestemt at det er best for Aftenbladet at avisen ikke selv skal selge sine annonser. Det er visstnok best at annonsene selges fra et annet selskap i konsernet, og at inntektene fra annonsesalget fordeles mellom Aftenbladet og salgsselskapet. Jeg vet ikke om de tror at annonseselgerne fra Oslo er bedre enn oss, men dette er i alle fall planen.
Aftenbladet skal få en fast lav pris for å selge all sin annonseplass til dette selskapet. Dette annonseselskapet er det som skal tjene de store pengene på å selge annonseplassen i Aftenbladet til annonsørene i regionen. Inntektene til Aftenbladet kommer til å gå ytterligere ned. Annonseoverskuddet kommer til å havne utenom avisen og direkte på Schibsteds konto. Etter dette er avisen ribbet for inntektsmuligheter.
Fra en annonse som koster annonsøren i Stavanger 4500 kr, vil f.eks. 3000 kr havne hos annonseselskapet i Oslo, mens 1500 kr havner hos Aftenbladet her i Stavanger. Dette er fast betaling for den plassen som annonseselskapet har brukt i avisen. Annonseselskapet holder lønn til selgerne (som Aftenbladet gjorde før), mens Aftenbladet må bruke sin andel til å dekke produksjonskostnaden med hele avisen. Alt fra lønn til journalister til trykking til distribusjon. I gode tider vil selvsagt annonseselskapet forsøke å selge annonsen dyrere og få større overskudd, mens det i dårlige tider vil presse for å betale mindre til Aftenbladet.
Får konsekvenser
Hvordan tror du en slik utvikling i inntektene vil påvirke den journalistiske kvaliteten? Blir det flere dyktige journalister, eller blir det færre? Blir det flere avsløringer fra kultur, politikk og næringslivet? Blir det flere saker om alvorlig svikt i barnevernet? Eller blir det færre?
Vi trenger gravende journalister som finner saker, og som går forbi medierådgivernes utspill. Vi trenger journalister som kan ta saker som kulturlivet, det offentlige og næringsliv helst vil unngå skal komme frem. Stavanger Aftenblad har spilt en viktig rolle i samfunnsutviklingen av vår region.
Overbevis oss!
Som liberalist ønsker jeg minst mulig politisk innblanding i mediene, og ikke minst i privat eierskap. Som liberalist er jeg like opptatt av å bevare de frie og uavhengige mediene, og ikke minst en samfunnskritisk presse.
Som folkevalgt i Stavanger kan ikke jeg sitte å se at aviseieren fra Oslo ødelegger Aftenbladet. Derfor forventer jeg at administrerende direktør for Schibsted kommer til Stavanger, til byens øverste politiske ledelse, og overbeviser oss, annonsørene og abonnentene om at det er bedre for Aftenbladet at mer av annonseinntektene havner direkte i Oslo.
Kom til Stavanger og forklar hvordan dette ikke ødelegger Aftenbladet!
Kan spillet
Før dere setter dere på flyet, bør dere vite én ting:
Jeg er tidligere partner i et av verdens største revisjonsselskaper. Som forretningsadvokat har jeg arbeidet med medieselskaper som deres. I mange år har jeg både tenkt ut og gjennomført denne type modeller som dere har brukt og skal bruke. Mitt råd er at dere bør komme forberedt!
Jeg mistenker at Schibsted er mer opptatt av å få penger fra oss i Stavanger, enn å bevare Aftenbladets kvalitet og betydning for samfunnet. Overbevis oss om det motsatte!