Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
På sitt største hadde The Independent eller «Indy» et hverdagsopplag på over 600.000 aviser. I desember i fjor var opplaget på 56.000 eksemplarer. Avisen som startet høsten 1986 i kjølvannet av Rupert Murdochs flytting til Wapping og påfølgende fagforeningsknusing har sett sine bedre dager.
Ifølge The Guardians mediekommentator Roy Greenslade har «Indy» hatt mye å si for avisutviklingen i England og Europa forøvrig. Avisen var den første av kvalitetsavisene i England som gikk over til et mindre format. The Independent valgte kompakten - som senere er blitt valgt av aviser i flere andre land. Rupert Murdoch sa i sin tid at han ikke turte å endre formatet på The Times før andre aviser hadde gjort det.
Alexander Lebedev kjøpte The Independent og Independent on Sunday for ett pund i 2010. Da hadde eide han allerede majoriteten av The Evening Standard i London. Den russiske oligarken og tidligere KGB-agenten overlot driften av avisene til sin sønn Evgeny som de siste dager har vært i forhandlinger om å selge Indys ganske nye søsteravis the i til den regionale avisutgiveren Johnston Press for 25 millioner pund. Tidligere Schibsted-sjef Kjell Aamot har sittet i styret til Johnston siden 2010.
Disse forhandlingene har ifølge The Guardian økt spekulasjonene rundt «Indys» fremtid på papir. Snarere vil det trolig bli satset digital på nettavisen som har 2,8 millioner daglige unike brukere og 58 millioner brukere i måneden.
Lebedev har ennå ikke konkludert hvorvidt avisen skal leve videre på papir eller ei.
Sjefredaktør Amol Rajan har i en epost anerkjent usikkerheten og spørsmålene som oppstår. Men skriver til de 150 fulltidsansatte i de tre avisene at strenge regler begrenser hva som kan eller ikke kan bli sagt om en potensiell avtale.
Det er knyttet usikkerhet til hvordan Johnston Press skal kunne klare å få the i til å gå rundt. De som produserer innhold til avisen produserer også innhold til The Independent. Utfordringen blir da å finne balansen mellom inntekter og kostnader.