Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted-direktøren foreslår norsk alternativ til Facebook 

Vil at alle norske medier skal publisere nyhetssaker på én og samme plattform.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Utspillet fra konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted Media Group kommer i forbindelse med at norske medier opplever stadig tøffere kamp om reklameinntektene fra globale selskaper som Facebook og Google. Konkurransen har hardnet til ytterligere etter at Facebook lanserte artikkelløsningen Instant Articles.
 
– Jeg tror det er smart om norske medier samarbeider og får til stoffutveksling. Det er det som er fordelen med Facebook, at du kan være ett sted og få tilgang på alt innholdet der, sier Ryssdal til Dagens Næringsliv.

Avhenger av samarbeid

Ryssdal tror ikke Schibsted alene kan bli Norges svar på Facebook, men at et samarbeid mellom flere mediehus kan skape en sterk konkurrent.
 
– Alene klarer vi ikke det. Men sammen med andre kan vi få til et samarbeid om et norsk alternativ til Facebook når det kommer til nyheter og nyttestoff, sier Schibsteds administrerende direktør.
 
Tidligere i uken har Ryssdal og de andre Schibsted-toppene Ole Jacob Sunde og Didrik Munch tatt til orde for at norske mediehus må snakke sammen om kampen mot utenlandske selskaper.
 
Les også: Schibsteds og Tinius-stiftelsens styreleder vil samle norske medier i allianse mot Facebook og Google

Høyre og Ap heier

På politisk hold er det blandete reaksjoner på initiativene fra Schibsted. Både Høyre og Ap ser gjerne at norske mediehus samarbeider tettere mot et slikt mål, mens SV er mer lunkne.

– Dette er det mest spennende vi har sett fra norske medier på lang tid og et initiativ vi har lengtet etter, sier Arild Grande i Ap til Aftenposten. Han lar seg ikke bekymre av advarsler om at samarbeid på tvers av norske mediehus vil føre til svekket mediemangfold.

Også Høyres Svein Harberg heier fram Schibsted-styreleder Sundes visjoner.

- De eneste som kan konkurrere med Google og Facebook, er mediebransjen selv. Da må bransjen samle seg. Jeg synes tankene til Sunde er veldig spennende, sier Harberg, som leder kulturkomiteen på Stortinget.

Bård Vegar Solhjell (SV) forstår Sunes tankegang, men tror ikke nødvendigvis visjonen hans ivaretar mediemangfoldet i Norge.

– Man risikerer at avisene og kompetansemiljøene blir likere. Jeg tror ikke det er dette som vil redde norske lokalaviser. Deres utfordring er hvordan de skal serve det lokale markedet og være til stede i sitt miljø, sier Solhjell til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS