LO og leder Gerd Kristiansen selger seg ut av Amedia. Foto: Trond Isaksen

LO ut av Amedia – Sparebank=stiftelsen DNB kjøper

LO selger seg 100 prosent ut bekrefter sentralt plassert kilde overfor Journalisten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sentralt plassert kilde i Amedia bekrefter over Journalisten at LO selger seg helt ut av Amedia. Sparebankstiftelsen DNB er kjøperen.

Ifølge Journalistens kilde videreføres dagens konsernmodell og ledelse i Amedia. Det betyr at Amedia selges samlet. Etter det Journalisten.no forstår beholder Amedia sitt ideologiske grunnsyn med vekt på lokalavisenes viktige rolle og samfunnsoppdrag.

AMEDIA

• Norges nest største mediekonsern (etter Schibsted), etter at A-pressen kjøpte Edda Media fra britiske Mecom i 2012.
• Amedia AS har to store eiere i LO (44,6 prosent) i samspill med flere store fagforbund, og Telenor Media Invest (44,2 prosent). Fritt Ord har 3 prosent av aksjene.
• Daglig når Amedias 78 aviser, nettaviser og andre publikasjoner mer enn 2,5 millioner nordmenn. Konsernet eier 12 trykkerier i Norge og 13 distribusjonsselskaper.
• Det var 1.673 årsverk i konsernets mediehus ved utgangen av 2013.
• Omsetningen i 2014 var på 4,7 milliarder kroner.

Amedia har sendt ut en pressemelding der de inviterer til en pressekonferanse i deres lokaler klokken 15.

I helgen ble det kjent at Sparebankstiftelsen DNB skulle være i sluttforhandlinger om å kjøpe Amedia. Det var ventet en avklaring på handelen allerede i løpet mandagen, på det faste mandagsmøtet i LO-sekretariatet.

Les også:  – Stiftelsene har ikke dette kvartalskapitalistiske behovet for å levere resultater på kort sikt

Telenor har vært største aksjonær med 44,2 prosent. LO har eid 35,65 prosent og stiftelsen Fritt Ord har hatt 2,97 prosent. 11 andre fagforbund tilsluttet LO har hittil hatt småposter på mellom 0,003 og 4,08 prosent.

LO har vært medeier i Amedia, tidligere A-pressen, siden 1989 da fagforeningen gikk inn med 160 millioner kroner for å redde de gamle arbeiderpresseavisene økonomisk.

Det er ventet at også Telenor selger sin eierandel i Amedia.

Telenor verdsatte sin andel i Amedia til 508 millioner kroner i august i fjor. Det betyr at hele mediekonsernet samlet verdsettes til 1,15 milliarder kroner.

Lederen av Arbeiderbevegelsens Presseforbund, Nina Hanssen, sier til Journalisten.no at hun er overrasket over hvem som blir ny eier i Amedia.

– Jeg er skuffet over at LO ikke er eier i Amedia lenger. Men vi får håpe at den nye eieren har gode hensikter om å ta vare på journalistikken og ikke bare kjøre videre med nye kutt. DNB er kjent for å vær en ansvarlig eier, så dette er nok uansett en bedre løsning enn det vi fryktet.

APF har 760 medlemmer og organiserer flere hundre journalister, redaktører og direktører/disponenter i Amedia.

Powered by Labrador CMS