Mediebyrå: Gratis nyheter på nett ikke levedyktig

Medienes inntekter fra tradisjonelle nettannonser stupte i første kvartal. Gratisjournalistikk på nett er ikke liv laga, mener mediebyrå.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nedgangen for nettannonser var på 30 prosent, mens annonseinntektene på papir falt med 23,8 prosent. Samlet gikk reklameomsetningen som kanaliseres gjennom mediebyråene ned med rundt sju prosent, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Du kan lese alt om reklametallene her.

Må på betalt løsning

DN har snakket med flere som bruker den tidlige påsken som forklaring; i år falt den i nettopp første kvartal, mens den var i andre kvartal i fjor. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M mener derimot det er snakk om høyst reelle strukturelle endringer, og at disse vil få dramatiske konsekvenser for mediehus som har satset på gratis nyheter til leserne mens annonser skulle sørge for inntektene.

– De må over på en betalt løsning. Det finnes alltid unntak, men generelt er det ikke liv laga for gratis journalistikk på nett, sier Thalberg. Han mener annonseinntektene er for små.

– Først og fremst gjelder det lokalaviser som Romerikes Blad, men egentlig alle – inkludert Aftenposten, VG og Dagbladet. De må lykkes med brukerbetaling.

Powered by Labrador CMS