– Vi har blikket festet på brukerbetaling, sier Are Stokstad. Foto: Birgit Dannenberg
Amedia-sjefen er overbevist om at brukerbetaling er løsningen
Are Stokstad viser til at 51 aviser har opplagsvekst og slår fast at konsernet ligger foran inntektsskjemaet.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Til tross for skepsis i andre mediehus mot lukkede løsninger er Amedias konsernsjef Are Stokstad overbevist om at det er brukerbetaling og ikke nettannonser som vil redde lokaljournalistikken i framtida.
Nå ser det lysere ut for økonomien i konsernet, sier Stokstad til Klassekampen.
– Per i dag er det 51 aviser som rapporterer om vekst i antall betalende abonnenter. Inntektene fra brukerbetaling øker jevnt og trutt. Og frafallet, det vil si andelen av abonnenter som velger å ikke fortsette, har aldri vært lavere. Det betyr at vi er foran skjema med å innfri målet vårt om at vi skal ha like store abonnementsinntekter i 2020 som vi hadde i 2014, sier Stokstad.
Det vil si 1,4 milliarder kroner. Stokstad vil imidlertid ikke røpe hvor store inntekter Amedia i dag får fra digitale abonnenter.
– Den største inntektskilden for mediebransjen er og blir brukerinntekter. For noen år siden trodde alle i bransjen at de digitale annonseinntektene ville vokse inn i himmelen. Men i likhet med andre mediekonsern ser vi at denne vekstkurven har flatet ut. Hittil i år har vi faktisk hatt en nedgang, sier Stokstad.
Les også: Amedia mistet en halv milliard i inntekter
Stokstad slår samtidig fast overfor Klassekampen at Amedia ikke har planer om tilsvarende kostnadsprogrammer som konsernet gjennomførte i 2014.
Se Journalistens dekning av Amedia