Amedias Ekstra blir til Rix
Den digitale riksavisen lansert i nytt design fra onsdag.
Amedia bytter navn på rikse-avisen Ekstra, endrer designet og justerer innholdskonseptet.
– Navnebyttet er gjort for å tydeliggjøre hvorfor vi utgir Ekstra: Å oppdatere deg på dagsaktuelle nyheter fra inn- og utland, samt gi deg fordypningsstoff i form av bakgrunns- og kunnskapsartikler, sier konserndirektør Mari Velsand i en melding på Amedias nettsider.
Hun sier endringene skjer etter tilbakemeldinger fra leserne, som får tilgang på produktet som e-avis ved å logge inn på en Amedia-avis med sin AID.
Ifølge en intern undersøkelse svarer nesten 30 prosent av de spurte at de leser Ekstra.
– Dermed er dette blitt et produkt av betydelig størrelse for Amedia. Vi tenker at dette er et verdifullt bevarings- og tilleggsprodukt, som øker verdien av et lokalavisabonnement.
Skreddersydd e-avis
Formatet skal nå i større grad også være tilpasset e-avislesingen.
– Du blar ikke på samme måte i en e-avis som i en papiravis. Vi har utviklet et design som er tilpasset dette lesemønsteret. Ved å rydde mer rom til de store sakene, er ambisjonen å gjøre Rix enklere å navigere, sier ansvarlig redaktør Magne Storedal for Rix i meldingen.
Nye Rix inneholder stoff fra Amedias 62 aviser, Avisenes Nyhetsbyrå, NTB og Forskning.no.
Endringene gjelder fra onsdag 15. juni.