Sjefredaktør og administrerende direktør Espen Egil Hansen presenterer nye innsparingstiltak på et allmøte i Aftenposten torsdag. Foto: Birgit Danneberg
Allmøte om nye kutt i Aftenposten
Mediehuset har unngått store bemanningsreduksjoner de siste årene, men nå ligger det an til nye omstillingsgrep.
Journalisten har via ulike kilder fått opplyst at de ansatte i Aftenpostens redaksjon vil bli informert om nye omstillingstiltak, inkludert bemanningskutt, på et allmøte klokka 12 torsdag. Det har forløpig ikke lyktes oss å få kommentarer fra ledelsen eller tillitsvalgte. Redaksjonsklubben skal ha blitt orientert av ledelsen torsdag morgen.
Også dn.no har omtalt allmøtet i Aftenposten
Informasjonen vil etter det Journalisten forstår bli gitt på et månedlig allmøte i Aftenposten.
Det er kjent at svikten i annonseinntekter har gått fra vondt til verre for mediehusene i Schibsted Norge i år. Av Schibsteds regnskap for andre kvartal gikk det fram at abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen tapte til sammen 148 millioner inntektskroner og endte med en samlet driftsmargin på bare 4 prosent.
Abonnementsinntektene økte med solide 11 prosent i disse avisene. Men annonseomsetningen falt med hele 25 prosent på print og 22 prosent online. Dermed er marginen nesten halvert.
Du kan se Schibsteds kvartalspresentasjon her.
– Det er nødvendig med fortsatte kostnadstilpasninger for å beholde en akseptabel lønnsomhet, uttalte konsernsjef Rolv Erik Ryssdal da kvartalsregnskapet ble lagt fram 19. juli.
Aftenposten oppnådde et resultat før skatt på 248,1 millioner kroner i 2015, ned fra 372,2 millioner året før. I samme periode falt driftsinntektene med 138,4 millioner kroner, til 1,6 milliarder.
Vi oppdaterer saken så snart vi får vite mer.
Har unngått kutt
Aftenposten hadde store nedbemanningsrunder i 2009 og 2012, og en mindre runde i 2014. Mens andre mediehus i Schibsted Norge, som Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, har nedbemannet kraftig har Aftenposten unngått større omlegginger og bemanningskutt i redaksjonen de siste årene. Kostnadene er imidlertid redusert betraktelig siden 2012, i hovedsak gjennom omlegging av produktene. Blant annet ble papirutgaven av Osloby lagt ned i 2014.
Tidlig i april i år fikk de ansatte i markeds- og salgsavdelingene i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen i beskjed om nedskjæringer og nedbemanning. De ansatte ble tilbudt sluttpakker.
Restrukturering
Tiltakene har sin bakgrunn i en restrukturering i forbindelse med denne interne virksomhetsoverdragelsen i Schibsted Norge, som ble gjennomført fra 1. april. Medarbeiderne som omfattes av de nye kuttene er ansatt i det nyopprettede selskapet Schibsted Norge Abonnementsmediehus.
Det var før jul i fjor at Schibsted vedtok å slå sammen markeds- og salgsavdelingene i sine de fire store abonnementsavisene. Det ble den gang kjent at sammenslåingen av marked og salg i abonnementsavisene kunne ende med kostnadskutt.
Endringene i Schibsted Norge inkluderer ikke sammenslåing av redaksjonene i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.
Jobber videre lokalt
Nærmere 350 ansatte som jobber med annonser og brukermarked ble overført fra Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Arbeidsplassen deres vil fortsatt være lokalt i de respektive mediehusene.
Denne nedbemanningen skjer i det nye selskapet, ikke i de fire mediehusene.