Sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidendes redaksjonslokaler. Foto: Glenn Slydal Johansen
Bergens Tidende dropper kommersiell TV-avtale
Sjefredaktør Øyulf Hjertenes sier den Schibsted-eide avisen trenger mer tid til å stable på bena en kommersiell TV-kanal.
I dag klokken 16 går fristen for å søke om å få i stand en kommersiell TV-avtale med regjeringen. Vilkårene for å få avtale er å ha daglige nyhetssendinger og hovedkontor i Bergen.
TV 2 er en opplagt kandidat til å søke avtalen, men kanalen har selv sådd tvil om de faktisk vil gjøre det. Sjefredaktør Olav T. Sandnes ønsker heller tilskudd til produksjon av nyheter fremfor formidlingsplikt.
En annen aktør det har vært spekulert på om vil søke er Schibsted-eide Bergens Tidende (BT). Avisen kunne for eksempel trekke på konsernressurser fra kollegene i VG som har satset på TV med blant annet den lineære TV-kanalen VGTV.
Kort frist
Men sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidende sier de ikke vil søke.
– Grunnen er at det er for kort tid å sette opp en konkurransedyktig TV-konkurrent til TV 2. Kanalen skal på lufta allerede fra nyttår, sier Hjertenes til Journalisten.
Han viser blant annet til at avtalen som nå er lyst ut er av kort varighet fra 1. januar neste år til 31. desember 2019.
Aktuelt senere
Hjertenes er imidlertid åpen for at det kan blir aktuelt for Schibsted-avisen å komme tilbake og søke på en avtale av lenger varighet.
– Vi kan komme tilbake til dette om noen år. Da håper jeg fristen fra departementet for å søke blir romsligere.
Redaktøren mener BT journalistisk skulle klart å levere innhold til en TV-kanal allerede nå, men at det er mange flere brikker som må på plass for å få en kommersiell TV-kanal på lufta.
TV 2 vil ikke svare
På spørsmål om han tror TV 2 vil søke sier han at det har vært noe tvil om de vil det.
– Jeg legger til grunn at TV 2 søker, men man vet aldri.
I TV 2 er det organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand som svarer på spørsmål om TV-avtalen. Hun skriver i en SMS til Journalisten at TV 2 vil avvente fristen i dag før de kommenterer noe rundt dette.
Ifølge bransjenettstedet Kampanje (krever betaling) er også Amedia og Polaris uaktuelle som søkere til avtalen.
Pressevakten i Kulturdepartementet kunne i formiddag ikke svare på om det er kommet inn noen søknader ennå, og viser til at søknadsfristen går ut klokken 16.