Sigvald Sveinbjørnsson tok over ledelsen i Bergensavisen i mai. Han ser optimistisk på opplagsinntektene, men vil ikke dele særlig om dem ennå. Foto: Martin Huseby Jensen
Kutt førte til større overskudd i Bergensavisen
I år kommer det ytterligere effekt av kuttene, men den nye sjefredaktøren tror ikke på kutt i all evighet.
Driftsoverskuddet i nummer to-avisen i Bergen økte med en kvart million kroner til 7,7 millioner i fjor. Det til tross for atr inntektene er svekket med like under 15 millioner kroner i perioden. For Bergensavisen betyr det blant annet noen millioner færre pressestøttekroner. I fjor mottok avisen 27,7 millioner i produksjonstilskudd fra staten, mot 29,5 millioner kroner året før.
Det i seg selv kan gi den nylig tiltrådte publisher Sigvald Sveinbjørnsson noe å bryne seg på. Men bekymringene er nok sterkere med tanke på de underliggende tallene. 1.565 færre aviser solgt i 2015 sammenlignet med 2014. Det betyr også færre som ser annonsene.
LES OGSÅ: Sigvald Sveinbjørnsson ny sjefredaktør i BA
Svekkede inntekter
Salgsinntektene i den Amedia-kontrollerte avisen er 13 millioner kroner lavere i fjor enn de var i 2014. I alt omsatte mediehuset for 89,8 millioner kroner. Men kutt på driften, og særlig på lønnsbudsjettet, bidro til overskuddet. Lønnskostnadene er redusert med over 16 prosent i perioden. Samtidig er det samlede kostnadene redusert med 10 prosent.
Før skatt hadde Bergensavisen et overskudd på 8,6 millioner. Knappe 100.000 kroner bedre enn ved samme tid året før.
Siden avisen mottar pressestøtte kan ikke eierne ta utbytte fra bedriften. Amedia, som eier 70 prosent av mediehuset, sitter riktignok med bedriftens sparekonto som rommer mer enn 80 millioner kroner, men hverken de Trond Mohn (20 prosent) eller Sparebanken Vest kan røre pengene så lenge staten støtter driften.
Kuttene ble gjennomført av den forrige sjefredaktøren, Anders Nyland og administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen. Sveinbjørnsson vil ikke si noe om hvor stor effekten som er ventet ut av kuttene i inneværende år.
LES OGSÅ: BA avvikler økonominettsted med umiddelbar virkning
Spent på opplagsinntektene
Ved årsskiftet begynte BA å selge digitale abonnement, der skjer det en utvikling redaktøren følger nøye med på.
– Opplagsinntekter er blitt mye viktigere relativt sett. Der har vi en utvikling jeg er ganske komfortabel med. Annonsemarkedet er derimot fremdeles utfordrende, men vi kan ikke kutte oss inn i all evighet. Det er her utfordringen med avisdriften ligger.
Å snakke om å redusere frekvensen, vil han ikke. Sveinbjørnsson tror ikke at veien fremover ligger i å kutte i utgivelsesdager. Særlig for en avis som lever i konkurranse. Dessuten er papiravisen fremdeles et lønnsomt produkt. Etter kuttene altså.
– Vi har ganske grei kostnadskontroll og så klarer vi å gi ut en veldig god avis og å lage en god nettavis. Det er bra.