Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Arkivfoto Journalisten
Polaris Media varsler ned=bemanning – må kutte 300 millioner kroner innen 2020
Opp mot halvparten skal hentes ut allerede i løpet av neste år.
Det kommer fram av børsmeldingen med resultatet for andre kvartal. I presentasjonen skriver konsernsjef Per Axel Koch at deler av de 300 millioner kronene er inntektsforbedringer som følge av satsing på annonse, brukermarked og siviltrykk.
– En vesentlig del av resultatforbedringene vil måtte skje i form av nedbemanning, skriver Koch, og legger til at det legges til rette for at bemanningsreduksjonen skal skje gjennom frivillige ordninger.
Mellom 120 og 150 millioner av de 300 skal realiseres allerede i løpet av 2017. Til sammenligning har tidligere igangsatte innsparingsprogram en effekt i 2016 på 70 millioner kroner.
I en pressemelding som er sendt samtidig med børsmeldingen heter det at styret har vedtatt en ramme på inntil 125 millioner kroner for å gjennomføre de frivillige ordningene.
Resultatet ned 19 prosent
Regnskapet viser et driftsresultat før engangseffekter på 45 millioner kroner i andre kvartal, ned 19 prosent fra 56 millioner kroner i samme periode i fjor.
Driftsmarginen (EBITDA) er ned 2,2 prosentpoeng fra 13,5 prosent til 11,3 i hele konsernet.
Adresseavisengruppen opplever en driftsresultatnedgang før engangseffekter per andre kvartal på hele 43 prosent fra i fjor, fra 42 millioner kroner til 24 millioner kroner. Nordvestlandet, som inkluderer Sunnmørsposten, leverer tilsvarende 12 millioner kroner, ned 13 prosent, ved utgangen av 2. kvartal. For Nord-Norge er tallet 9 millioner kroner, ned 11 prosent.
Driftsinntektene i andre kvartal endte på 400 millioner kroner, ned 4 prosent fra fjorårets 415.
De digitale annonseinntektene synker mest målt i prosenter: Ned 9 millioner kroner, tilsvarende 15 prosent fra 59 millioner kroner i fjor til 50 millioner kroner i år. Papirannonseinntektene er ned 23 millioner kroner, tilsvarende 10 prosent, fra 143 til 128 millioner kroner.
Programmatiske annonser skaper prispress
Samlet reduseres annonseinntektene med 23 millioner kroner, tilsvarende 12 prosent.
– Svak norsk økonomi forklarer deler av nedgangen, men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse som hovedsakelig forklarer nedgangen. Vi har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver Koch.
I resultatrapporten er det programmatisk annonseomsetning som får skylden for den tøffere konkurransesituasjonen, blant annet gjennom å skape prispress. Det er særlig de store mediehusene, Adresseavisen og Sunnmørsposten, som merker endringene.
Brukerinntekter noe opp
På den positive siden vokser brukerinntektene med marginale 5 millioner kroner, tilsvarende 4 prosent, til 134 millioner kroner.
– Det er gledelig at vi lykkes stadig bedre med å utvikle leserproduktene og klarer å skape betalingsvillighet for de digitale leserproduktene, som igjen gir en god vekst i abonnementsinntektene, heter det fra Koch.
Konsernet skriver at 148.000 abonnenter er «digitalisert», og ser tendenser til bedre utvikling for mediehusene som har lansert plussløsninger.
Adresseavisengruppen falt i løpet av kvartalet under 100.000 i såkalt opplagsvolum, fra 100.799 eksemplarer i fjor til 97.241 eksemplarer ved utgangen av juni.
Varsler mer fokus på kjernen
I sammenheng med de nye kostnadsreduksjonene skriver Polaris Media at de fremover vil posisjonere konsernet for fremtidig vekst og fokusere mer på kjerneprodukter og kjernevirksomhet.
Selskapet har i løpet av kvartalet solgt aksjer med gevinst i annonseprogramvareselskapet Cxense for 27 millioner kroner. Eierandelen er nå nede i 5 prosent.
Til tross for et tøft marked styrker Polaris Media egenkapitalandelen fra 41 prosent i fjorårets andrekvartal til 63 prosent i år. Men blant annet på grunn av reduksjonen i driftsresultatet har rentebærende gjeld i konsernet økt fra 0,9 til 1,3 ganger driftsresultatet.