Dagspressens reklameomsetning ned 24 prosent. TV faller også

Avisene har sett 147,3 millioner kroner i annonseomsetning fordufte på ett år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det viser de siste reklametallene fra Mediebyråforeningen som forteller om netto innrykket medieomsetning etter rabatter, men før provisjoner.

Dagspressen har omsatt for 467,3 millioner kroner per august i år mot 614,6 millioner kroner på samme tidspunkt i fjor. Det er en nedgang på 24,0 prosent i løpet av ett år. Så stor 12-månedersnedgang har ikke dagsavisene sett siden oktober i fjor, da den ble rapportert til -24,3 prosent målt mot året før.

Avisenes andel av all reklameomsetningen gjennom mediebyråene er per august på 8,1 prosent, ned fra 10,3 prosent for ett år siden.

For sammenligningens skyld var dagspressens andel av hele reklamekaka for fem år siden, i august 2011, på 23,9 prosent i august. For ordens skyld legger vi til at reklamekaka som helhet i løpet av femårsperioden har vokst med 611 millioner kroner.

Sterk vekst på programmatisk

Internettkategorien som helhet har økt med 4,3 prosent så langt i år fra 1,78 milliarder kroner i omsetning per august i fjor til 1,86 milliarder kroner hittil i år.

Det er fortsatt programmatisk annonsering som sammen med sosiale medier ser den største veksten. Nettverksannonser har økt med 86,6 prosent fra i fjor til 435 millioner kroner og sosiale medier har økt med 72,7 prosent til 281 millioner kroner.

Bannerannonser faller tilbake 26,7 prosent mot fjoråret og har omsatt for 527 millioner kroner. Mobile plattformer er ned 39,9 prosent til 178 millioner kroner. Søk og video øker henholdsvis 16,4 og 19,6 prosent til 287 og 153 millioner kroner.

Kapitaliserte ikke på OL

TV går fra en positiv 12-månedersutvikling i juli til en negativ utvikling per august. Gruppen har omsatt for 19 millioner kroner mindre i år, og ligger hittil i år på 2,18 milliarder kroner.

TV tar likevel en noe større del av reklamekaka nå, 37,9 prosent, målt mot samme tid i fjor da den lå på 36,7 prosent.

Mediacoms TV-sjef Marianne Massaiu sier at nedgangen på 0,9 prosent hittil i år er liten selv om summen er stor ettersom kategorien omsetter mye reklame. Hun vil derfor ikke konkludere på spørsmålet om TV-kategorien nå har begynt det lenge fryktede fallet i reklameomsetning.

– Det er litt synd på TV 2 som ikke klarte å kapitalisere på OL. Men det var ikke overraskende for oss i mediebyråene fordi OL var tidlig. Vi hadde ikke behov for den ledige kapasiteten i markedet fordi annonsørene venter på lanseringer rundt skolestart, sier Massaiu.

Radio ned

Radio, ukepresse og fagpressen opplever alle mellom 10 og 20 prosents nedgang. Radio er ned 10,1 prosent med en omsetning på 249 millioner kroner. Ukepresse og magasiner er ned 18,5 prosent til 81 millioner kroner og fagpressen er ned 19,1 prosent til 18 millioner kroner.

Reklamemarkedet som helhet er ned 3,9 prosent hittil i august målt mot i fjor. Omsetningen ligger så langt i år på 5,7 milliarder kroner mot 6,0 milliarder kroner i fjor.

 

 

 

Powered by Labrador CMS