Åshild Mathisen rydder opp i redaktørkollegiet i Vårt Land. Foto: Åsa Maria Mikkelsen
Fra nyttår er antall redaktører i Vårt Land redusert til det halve
Vårt Land vil eie debatt og livssynssegmentet.
Det er bare gått noen måneder siden Åshild Mathisen tok over roret som den aller første kvinnelige sjefredaktøren i Vårt Lands historie. Nå tar hun grep om organisasjonen og først ut er ledergruppa. Fra nyttår reduserer hun antall redaktører fra 10 til 5.
Samtidig slår hun sammen redaktørkollegiet og ledergruppa i en og samme gruppe. Dette for å gi hver redaktør større porteføljer , og bringe ledelsen tettere på publisher.
Mathisen søker også etter kjønnsbalanse i ledelsen.
Vurderer antall mellomledere
Hun lyser internt ut etter en redaktør politikk og verden, en redaktør kulturkritikk, idé og reportasje, en redaktør religion og debatt og samt en administrativ redaktør. I tillegg er Ingrid Erøy Fagervik i dag både kommersiell direktør og innovasjonsredaktør.
Mathisen sier til Journalisten at særlig religion og debatt er viktig at Vårt Land eier og er best på i landet. Dessuten skal kulturperspektivet i øktgrad prege den lange journalistikken i redaksjonen gjennom at både kultur og reportasje får samme redaktør. Det er uvisst hvordan denne endringen gjør uttelling på antall mellomledere i redaksjonen, akkurat nå handler det å se an behovene, men på enkelte plasser kan det være aktuelt å sette inn mellomledere.
– Men det er ikke gitt at det blir mange. Og så har vi ingen som i dag som fungerer som redaksjonssekretærer. Det er også noe jeg vil vurdere.
Tydelig merkevare
Mathisen har brukt noen måneder på å se nærmere på hvilke funksjoner som trengs og hva de ansatte ønsker. Og de ønsker blant annet å jobbe mer på tvers, være mer kreative og å bryte ned etablerte sjangere. Sjefredaktøren sier at noen vegger må ned og da må flere jobbe sammen for å få det til.
–Jeg vil ha en tett ledergruppe som staker ut kurs og tydelig på en retning som direkte rapporterer til meg. slik de ansatte har ønsket.
Dette er ikke noe som gir vesentlig utslag i Vårt Lands kostnadsprosess. Selv om det vil påvirke at det blir færre toppledere. Mathisen understreker at det her er snakk om en omstrukturering for å skape en tydelig avis med en klar retning.
– Leserne opplever en informasjonsoverflod og er stadig mindre lojale til mediehusene. Da er det viktig at vi har et unikt innhold og en tydelig merkevare.