I 15 år har Erik Bolstad utviklet nye tjenester i NRK. Nå skal han lede et leksikon

Erik Bolstad elsker store datamengder. Det burde det ikke skorte på i et leksikon. Foto: Erik Dyrhaug, SNL

I 15 år har Erik Bolstad utviklet nye tjenester i NRK. Nå skal han lede et leksikon

Den største utfordringen er visstnok å nå de eldre brukerne.

I fjor meldte Erik Bolstad overgang til Store norske leksikon (SNL) etter 15 år i NRK. Etter ett år som kommunikasjonssjef og redaktør i leksikonet, overtar han nå lederansvaret og blir sjefredaktør.

Egentlig skulle vi intervjuet Bolstad om hans nye jobb per telefon. Men det ble ikke slik. I stedet gjorde vi intervjuet med mannen som var med å starte yr.no og ut.no i NRK over chatten på Facebook. Kanskje litt kronglete siden det gikk en del timer mellom første og siste spørsmål. Bedøm selv.

– Gratulerer med ny jobb. Hvordan skal Erik Bolstad forme SNL?

– Det går nesten forbausende bra med Store norske leksikon. Nå har vi to millioner brukere i måneden og det leses 250 000 artikler hver dag. Det er tall vi er stolte av! En stor andel av brukerne våre er svært unge, og den kanskje største utfordringen til leksikonet er at få over 40 vet at leksikonet finnes gratis og oppdatert på nett.

– Hvordan ser du for deg å gripe an dette?

– Jeg tror vi skal prioritere opp den tekniske utviklingen av snl.no enda mer. Vi har relativt god rangering i Google i dag, men det er gjennom søkemotorene vi virkelig kan få vist fram innholdet vårt til mange.

– Hva synes å være mest utfordrende for SNL inn i fremtiden?

– Store norske leksikon er eid av de åtte norske universitetene og seks andre organisasjoner. Mange av de fagansvarlige i leksikonet kommer fra en av disse institusjonene. Vi håper å få mange flere medlemmer i løpet av året som kommer, og få hanka inn flere flinke folk til å skrive.

– I fjor hadde vi faktisk omtrent like mange aktive bidragsytere som norsk Wikipedia. Det er det ikke så mange som vet. Store norske leksikon er åpent for at alle kan bidra med innhold, men en fagekspert kontrollerer alle endringer før de publiseres.

– Men hvordan å nå journalistene? Det kan virke som om de er mer opptatt av Wikipedia…

– Primæroppgaven til et leksikon er å være en kilde, og vi ønsker å være en god ressurs for norske journalister. Vi forsøker å være i forkant av begivenheter for å kunne gi godt bakgrunnsstoff for hendelser og nyheter, men kan helt klart bli bedre. Vi blir veldig glade når journalister tar kontakt og ber oss om å sette i gang ekspertapparatet vårt.

– Du har begått MYE innovasjon og utvikling i NRK. Hvordan tar du med deg det inn i SNL?

– Jeg digger store datamengder! Og da er et leksikon riktig sted å være. Vi har så vidt begynt å eksperimentere med hvordan vi kan generere mer tekst automatisk. Den store fordelen med publiseringsmodellen vår er jo at vi har fageksperter som skriver innholdet, men jeg har lyst til å prøve å kombinere denne ekspertisen med noe mer automatisk oppdatering av tall- og faktagrunnlag.

– Når begynner Erik Bolstad å sette sine spor i SNL?

– Eg er i gang :-)

Annonser

Les også

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.

Forlater Rema 1000 etter mindre enn ett år.